references
Ś W I AT, K T Ó R Y P O T R Z E B U J E E D U K A C J I M E D I A L N E J . . .
89
Konkluzja
Zakończmy ten katalog pytań, wątpliwości i wyzwań, stojących przed edukacją medialną metaforą „silent disco” („niemej dyskoteki”). Przy tym trzeba zastrzec: żadna to futurologia, to zwyczajne praktyki także polskich studentów. Otóż każdy z uczestników wyposażony jest w bezprzewodowe słuchawki, które transmitują kilka rodzajów muzyki – tak więc obok słuchającego metalu może znaleźć się zarówno disco-polowiec, jak i tańczący salsę. Uczestnicy tańczą ze sobą (choć to za dużo powiedziane), obserwując śmieszne podrygi partnera do „swojej” muzyki, która płynie w słuchawkach każdego z nich. Podejrzewam, że „mają z tego totalny fun”, ale czują się częścią zabawy – przedstawienia. Jest jeszcze pozycja zewnętrznego obserwatora. Ten głównie obserwuje tańczących: ma możliwość podsłuchiwania każdego z nich. Zdarza się, że zakłada słuchawki i podryguje w rytm wybranej muzyki. Wykłóca się z właścicielem dyskoteki o repertuar. Tańczący – to my wszyscy w tej dyskotece zwanej kulturą popularną. Użytkownik może funkcjonować w niej jako ekspert, stróż i uczestnik jednocześnie. Dzisiaj najważniejsze pytanie dotyczy statusu nauczyciela w tym procesie – miejsca, które on sam wyznaczył sobie, jemu wyznaczono lub nieświadomie wyznaczyło się samo.
Bibliografia
Abecrombie N., Television and Society, Cambridge University Press, Cambridge 1996 Aufderheide P., Media Literacy: A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy, Aspen Institute, Washington, DC 1992, [online:] http://www.medialit.org/reading-room/ aspen-institute-report-national-leadership-conference-media-literacy Alvarado M., Buscombe E., Collins R. (red.), The Screen Education Reader. Cinema, Television, Cultur, Houndmills and London 1993 Allen R., Badania zorientowane na czytelnika a telewizja, przeł. E. Stawowczyk, [w:] R.C. Allen (red.), Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, Wyd. Schumacher, Kielce 1998, s. 97-129 Ang I., Living Room Wars. Rethinking Media Audiences for