references
O P O T R Z E B I E E D U KAC J I M E D I A L N E J W P O LS C E
2 1
medialna i informacyjna stanowi prawo człowieka i jest niezbędnym warunkiem polepszenia jakości życia oraz zrównoważonego rozwoju społecznego, gospodarczego i kulturalnego. Podczas tej konferencji ogłoszono publikację UNESCO Media and Information Literacy, Curriculum for Teachers, której tytuł i treść wyrażają przekonanie, że konwergencja mediów i telekomunikacji napędzana przez erę cyfrową wymaga wspólnego rozpatrywania kompetencji informacyjnej i kompetencji medialnej. Kompetencje informacyjne, w wyniku wspomnianej konwergencji traktowane łącznie z kompetencjami medialnymi, stanowią jeden z priorytetów Programu Informacja dla Wszystkich UNESCO (IFAP)17, który został utworzony w 2000 roku z połączenia dwóch wcześniejszych programów międzyrządowych: General Information Programme (PGI) i Intergovernmental Informatics Programme (IIP). Zadaniem IFAP jest przede wszystkim wspieranie polityk i strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Oprócz tego programu w Sektorze Komunikacji i Informacji UNESCO funkcjonuje także Międzynarodowy Program Rozwoju Komunikacji (IPDC)18 koncentrujący się na kwestiach wolności wypowiedzi i rozwoju mediów oraz bezpośredniej pomocy w tym zakresie krajom rozwijającym się. Za sprawą UNESCO problematyka edukacji i kompetencji medialnych została także włączona do realizacji postanowień Światowego Szczytu nt. Społeczeństwa Informacyjnego (WSIS), który odbył się w Genewie w 2003 roku i Tunisie w 2005 roku, w ramach jednej z moderowanych przez tę organizację głównych linii działania, zatytułowanej „Media”19. Wciąż niedawnym wydarzeniem jest I Europejskie Forum Kompetencji Medialnych i Informacyjnych (MIL)20 zorganizowane m.in.
17 http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/intergovernmental-programmes/information-for-all-programme-ifap/about-ifap/ . 18 http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/intergovernmental-programmes/ipdc/ . 19 http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/flagship-project-activities/unesco-and-wsis/implementation-and-follow-up/unesco-and-wsis-action-lines/c9-media/ . 20 http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/media-development/media-literacy/mil-as-composite-concept/ .