references
422 C Z Ę Ś Ć
III
godności ludzkiej w mediach. Komitet zwraca też uwagę na potrzebę jasnego odróżnienia najważniejszych elementów umiejętności korzystania z mediów, gdyż rozwijanie każdego z nich wymaga osobnych strategii, podmiotów i zasobów. Upomina się również o prokonsumencki wymiar edukacji medialnej oraz o uwzględnienie perspektywy regionalnej8. Ponadto, organ ten inaczej niż Komisja i Parlament Europejski sytuuje edukację medialną w systemie regulacyjnym, nie traktując jej w kategoriach outsourcingu regulacyjnego, lecz jako uzupełnienie nadzoru państwowego i ponadpaństwowego. W ww. opiniach Komitet Regionów nawołuje Komisję Europejską do wyraźnego rozróżnienia między nauczaniem z wykorzystaniem Internetu a rozwijaniem umiejętności korzystania z mediów na przykład w postaci krytycznej analizy zawartości Internetu (edukacja poprzez media versus edukacja do mediów). Zdaniem Komitetu Regionów jedną z głównych przyczyn wolnego tempa rozwoju edukacji medialnej jest brak ustalenia w europejskiej praktyce edukacyjnej jasnego powiązania między kompetencjami medialnymi a informatycznymi. W opinii tego organu, kształcenie młodzieży zanurzonej w świat mediów wymaga nowego podejścia, które uwzględni odmienne role społeczno-kulturowe mediów i szkoły w zakresie przekazywania informacji i wartości. Określając rolę nauczyciela należy, zdaniem Komitetu Regionów, uwzględnić fakt, że uczniowie są bezwiednie uspołeczniani w świecie, w którym wszelkie odpowiedzi mają na wyciągnięcie ręki, a upraszczająca argumentacja mediów zawczasu udostępnia im interpretację wszelkich zagadnień. Komitet m.in. wzywa Komisję Europejską do ustanowienia odpowiedniej struktury organizacyjnej, proponując na przykład utworzenie biur ds. edukacji medialnej na wzór media desk (lub rozszerzenie zakresu działania tych ostatnich), bądź też wzmocnienie doradczej roli grupy ekspertów ds. media literacy powołanej przez Komisję Europejską. Grupa taka działała w latach 2006-2010, odgrywając kluczową rolę w akcentowaniu roli media literacy w świetle Dyrektywy AUM
Perspektywa regionalna w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych ma szansę praktycznej realizacji w Polsce w ramach wdrażania Programu Operacyjnego Wiedza, Rozwój, Edukacja na lata 2014-2020 (PO WER). Programem zarządza Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, a środki pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego. W czasie powstawania tego artykułu program ten nie był jeszcze oficjalnie przyjęty, dlatego nie jest on uwzględniony w głównym tekście.
8