references
E L E M E N T Y E D U KAC J I M E D I A L N E J W P O D S TAW I E P R O G R A M O W E J . . .
247
w różnych źródłach, selekcjonowania i porządkowania ich, wykorzystywania stosownie do potrzeb (II ZK 3.1, 3.2, 3.3., 3.4). Komputer powinien służyć uczniowi w rozwiązywaniu problemów, podejmowaniu decyzji, rozwijaniu umiejętności pracy w grupie (II ZK 5), poszerzaniu wiedzy z różnych dziedzin (II ZK 6), rozwijaniu zainteresowań (II ZK 7). Ważne jest również poznanie przez ucznia zasad etycznych związanych z korzystaniem z komputera (II ZK 7.2, 7.3). Zajęcia komputerowe pozwalają rozwinąć umiejętności technologiczne związane z obsługą komputera, a także uświadamiają uczniowi możliwości otwierające się przed użytkownikiem komputera oraz wiążące się z tym zobowiązania (etyka, etykieta, prawo). Elementy języka mediów i formy stosowanych w nich środków wyrazu zostają wprowadzone na lekcjach języka polskiego i plastyki. Wśród poznawanych tekstów kultury w podstawie programowej do języka polskiego wymienione są film oraz wybrane programy telewizyjne; warto przy tym zaznaczyć, że nie zostały wskazane konkretne tytuły, za każdym razem decyzję o wyborze dzieła lub audycji podejmuje nauczyciel. Odbiorowi tekstów kultury audiowizualnej służą zapisy dwóch wymagań: uczeń wyodrębnia elementy dzieła filmowego i telewizyjnego (scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska) (II JP II.2.7) oraz wskazuje cechy charakterystyczne przekazów audiowizualnych (filmu, programu informacyjnego, programu rozrywkowego), potrafi nazwać ich tworzywo (ruchome obrazy, warstwa dźwiękowa) (II JP II.2.8). Inne wymagania, które można by łączyć z edukacją medialną, mają charakter ogólny i dotyczą rozmaitych form komunikatu lub wypowiedzi narracyjnej – wobec dominacji w dydaktyce polonistycznej języka naturalnego i literatury można się obawiać, że rzadko są one łączone z mediami elektronicznymi, jakkolwiek z drugiej strony – wobec naporu kultury medialnej – przesuwanie uwagi w jej stronę wydaje się nieuniknione. Wymieńmy zatem kilka zapisów, które mogą wskazywać drogę w kierunku edukacji medialnej. Pojawiają się następujące wymagania: uczeń identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi (II JP I.1.3), identyfikuje wypowiedź jako tekst informacyjny, literacki, reklamowy (II JP I.1.4), odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od drugorzędnych (II JP I.1.6), wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte)