references
426 C Z Ę Ś Ć
III
Płynne przejście od media literacy do digital skills znalazło swój wyraz przede wszystkim w Europejskiej Agendzie Cyfrowej – jednym z najistotniejszych dokumentów programowych Komisji Europejskiej na lata 2010-202015, a w ślad za nią w działaniach państw członkowskich (Agenda wyznacza ponad 100 takich zadań). Zwiększenie umiejętności wykorzystywania technologii cyfrowych i włączenia społecznego stanowi jeden z ośmiu obszarów działań zawartych w tym dokumencie, przy czym podstawowym celem agendy jest: uzyskanie trwałych korzyści ekonomicznych i społecznych z jednolitego rynku cyfrowego w oparciu o szybki i bardzo szybki internet i interoperacyjne aplikacje. Dokument ten wyraźnie zatem kładzie akcent na aspekty ekonomiczne. Aspekt ten stanowi jednocześnie największe wyzwanie do realizacji jej celów. Działania, do których w zakresie umiejętności cyfrowych zobowiązała się Komisja Europejska to tzw. dwa działania główne oraz siedem tzw. działań innych. Z kolei państwa członkowskie dostały do realizacji trzy następujące działania: • wprowadzenie długoterminowych działań na rzecz e-umiejętności i umiejętności wykorzystywania technologii cyfrowych wraz z zachętami dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz mniej uprzywilejowanych grup społecznych; • wdrożenie przepisów dotyczących osób niepełnosprawnych w ramach prawnych z zakresu telekomunikacji oraz w Dyrektywie AUM; • uwzględnienie e-kształcenia w głównym nurcie polityki krajowej na rzecz modernizacji kształcenia i szkoleń, w tym w programach nauczania, w ocenach wyników nauczania i w programach rozwoju zawodowego dla nauczycieli i instruktorów. Z kolei dwoma głównymi zadaniami, do których w Europejskiej Agendzie Cyfrowej zobowiązała się Komisja Europejska w ramach zwiększania umiejętności wykorzystywania technologii cyfrowych i włączenia społecznego jest: zaproponowanie priorytetowego potraktowania umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystywania technologii cyfrowych w rozporządzeniu Europejskiego Funduszu Społecznego
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, KOM 2010 (245) wersja ostateczna.
15