references
KOMPETENCJE MEDIALNE OSÓB W WIEKU 50+...
325
trafnie opisują zarówno uwarunkowania wykluczenia cyfrowego, jak i propozycje rozwiązań, ale też motywacje osób starszych i czynniki wpływające na praktyczne wykorzystywanie nowych technologii w życiu codziennym. Podkreślić warto, że problem zróżnicowania kompetencji nie ogranicza się wyłącznie do zróżnicowanego korzystania z poszczególnych mediów przez różne grupy wiekowe. Nawet jeżeli przyjrzelibyśmy się wyłącznie osobom korzystającym z nowych technologii, to widać istotne różnice związane z wiekiem. Na podstawie danych Diagnozy Społecznej 2013 widać wyraźnie te różnice: starsze osoby są mniej zainteresowane rozrywką, w tym komunikacją mającą charakter rozrywkowy, natomiast wykorzystanie Internetu do celów informacyjnych czy załatwiania spraw urzędowych nie różnicuje młodszych i starszych aż w takim stopniu. Także badania World Internet Project pokazują, że spora część różnic w sposobach korzystania ma stosunkową niewielką skalę. Wśród osób korzystających z Internetu młodsi i starsi mają podobne wyobrażenia o sieci. Dla 75% osób w wieku 15-49 lat Internet jest narzędziem pozwalającym na zaoszczędzenie czasu. W starszej grupie wiekowej tego zdania jest 71% użytkowników29, co wskazuje pośrednio na umiejętność efektywnego wykorzystania sieci. W obu grupach powszechne jest także przekonanie, że Internet ułatwia życie – uważa tak nieco ponad 85%. Większość jest też przekonana, że bez nowych technologii społeczeństwo nie mogłoby funkcjonować. Zgadza się z tym 69% internautów w wieku 15-49 lat i 67% starszych. Starsi użytkownicy zdecydowanie lepiej kontrolują czas poświęcany na korzystanie z Internetu. Tylko 13% z nich uważa, że traci zbyt wiele czasu w sieci, podczas gdy wśród osób w wieku 15-49 lat jest to aż 23% i faktycznie młodsi spędzają więcej czasu w sieci. Internauci powyżej 50. roku życia rzadziej deklarują, że Internet pomaga im zabijać czas, gdy się nudzą lub nie mają co robić. Przyznaje się do tego 48% z nich, natomiast wśród młodszych jest to 65%. Jest to bardzo pozytywny wynik, pokazujący, że starsi użytkownicy mogą mieć de facto wyższe kompetencje medialne dzięki lepszej kontroli korzystania z Internetu, co jest jednym z elementów efektywnego korzystania z mediów.
29
Dane WIP 2013, opracowanie własne.