references
1 WPROWADZENIE 6
osiągniętego w drodze komunikacji, podczas gdy same koordynowane działania zachowują charakter działalności celowej8. Niezależnie od tego, czy demokracja na drodze partycypacji obywatelskiej rzeczywiście ewoluuje w kierunku demokracji deliberatywnej lub pół-bezpośredniej9, udział nowych mediów będzie w tym procesie coraz istotniejszy dzięki pluralistycznej ofercie informacji, argumentów i możliwości protestu. Ale konieczne jest umiejętne rozpoznanie tej oferty. Tam zwłaszcza, gdzie demokracja jest w procesie pogłębiania i ujawnia poglądy ścierających się partii, media powinny dbać o wielostronność przekazu, niefaworyzującego żadnej z opcji politycznych. Habermas10 przestrzega przed zbytnią komercjalizacją mediów, które podporządkowane chęci zysku prywatnych właścicieli i tym samym starając się zachować atrakcyjność opartą na sensacji i nowości, mogą odchodzić od funkcji obiektywnego przekaźnika informacji i faktów na rzecz sądów i opinii. Podobne zjawisko występuje też w sytuacji podporzadkowania mediów partiom politycznym. Tylko media oparte na pluralizmie i wolności słowa, prezentujące różne stanowiska i jasny obraz sytuacji zapewniają świadomy udział obywatelski i rozwój demokracji. Dlatego tak istotna jest tu edukacja wyjaśniająca pochodzenie i źródła owych stanowisk. W Internecie wiele zjawisk sytuuje się poza przekazem mediów oficjalnych czy komercyjnych, odbiorca staje się również nadawcą komunikatu. E-demokracja internetowych forów publicznych tworzy platformy dyskursu społecznego. Czy współczesne szkolnictwo może pozostać obojętne wobec tych zjawisk? Czy wypada zadawać dziś to retoryczne pytanie? Niepomiernie wzrosło znaczenie edukacji medialnej rozumianej jako wychowanie obywateli do umiejętności korzystania z mediów oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych, której wynikiem jest kształtowanie kompetencji medialnej i informacyjnej, pozwalającej zarówno
J. Habermas, Pojęcie działania komunikacyjnego, tłum. A.M. Kaniowski, „Kultura i Społeczeństwo”, t. XXX, nr 3, 1986, s. 42. 9 K. Jakubowicz, Media a demokracja w XXI wieku. Poszukiwanie nowych modeli, Poltex, Warszawa 2012. 10 J. Habermas, Rynek, media i demokracja. Dlaczego państwo powinno wspierać opiniotwórczą prasę, „Newsweek Polska”, [online:] http://www.newsweek.pl/ rynek--media-i-demokracja,44595,1,1.html , [dostęp: 24.12.2015].
8