references
E D U KAC J A M E D I A L N A W P O LS C E : K R A J O W E P O D E J Ś C I E . . .
445
głównie w zakresie edukacji do korzystania z narzędzi cyfrowych oraz niezbędnych w tym celu kompetencji cyfrowych w ujęciu relacyjnym. Trzeba też jasno wyartykułować, że nawet tak rozumiana edukacja cyfrowa miała trudność z przebiciem się do świadomości decydentów zarówno na poziomie politycznym, jak i finansowym. To prawda, że alfabetyzacja medialna nie jest ani łatwa, ani szybka do zoperacjonalizowania. Ponadto, wymaga ona konsekwentnej koordynacji oraz współdziałania na partnerskich zasadach ekspertów z różnych dziedzin, a to nie należy do powszechnej praktyki działania administracji państwa w jej uwarunkowaniach organizacyjnych i finansowych. Trzeba też jasno powiedzieć, że na obecnym etapie rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce umiejętności cyfrowe, czy szerzej – kompetencje medialne i informacyjne, nie są i nie mogą być nadrzędnym priorytetem państwa, gdyż kryteria priorytetów określa zwykle skala ich pilności, a nie waga danej sprawy widziana w jej długoterminowej perspektywie. Zwłaszcza, że sama materia, której one dotyczą, z natury rzeczy związana jest z lifelong learning i nie przynosi szybkich czy łatwo mierzalnych sukcesów, a tym samym nie przekłada się w prosty sposób ani na unijną, ani tym bardziej na krajową praktykę działania. W międzyczasie w Polsce, jak też na świecie zrealizowano wiele różnych badań i wypracowano wiele różnych rekomendacji w zakresie edukacji medialnej. Warto mieć tego świadomość, przejrzeć je pod kątem przydatności i adekwatności do sytuacji w Polsce oraz na podstawie pogłębionej, pełnej i realistycznej diagnozy w tym zakresie wypracować i wdrożyć systemowe podejście państwa polskiego do edukacji medialnej i informacyjnej na najbliższe lata. Biorąc pod uwagę to, że łańcuch kompetencji jest tak silny, jak jego najsłabsze ogniwo, polityka publiczna w tym zakresie ma przed sobą wiele ambitnej i obiecującej pracy.
Bibliografia
The Alexandria Proclamation in Information Literacy and lifelong learning, 2005 Dyrektywa 2010/13/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2010 roku (wersja ujednolicona) w sprawie koordynacji