references
TECHNIKI CYFROWEGO WSPOMAGANIA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
289
Wyrazili tylko przekonanie, iż jest to narzędzie mające związek z komputerami. Oczekiwania nauczycieli obejmują szeroki wachlarz przeznaczenia tego narzędzia, w szczególności: źródło treści multimedialnych, interaktywność, indywidualizacja (były głosy o prowadzeniu lekcji w jednej klasie jednocześnie przez dwóch nauczycieli z wykorzystaniem e-podręcznika), nauka na odległość, uzupełnienie drukowanego podręcznika, pomoc w odrabianiu pracy domowej, ciągła kontrola pracy każdego ucznia. Wśród badanej grupy nauczycieli istnieje oczekiwanie wirtualnego, nierealnego do osiągnięcia w najbliższym czasie, tworu. Potwierdza to konieczność jednoznacznego określenia czym ma być obecnie i w przyszłości e-podręcznik (funkcje, treści) – do czego w jaki sposób ma być wykorzystywany53. Należy także podkreślić, że omówione powyżej narzędzia, takie jak blog, Dokumenty Google czy portale społecznościowe w ogóle nie pojawiały się w wypowiedziach nauczycieli, którzy odpowiadali m.in. na pytania (w trakcie badań prowadzonych przez IBE): Jakie narzędzia internetowe, programy, aplikacje wydają się Pani/Panu najbardziej przydatne na lekcjach języka polskiego?, Które narzędzia elektroniczne według Pani/Pana ułatwiają realizację zapisów z nowej podstawy programowej54? Wśród wymienianych narzędzi cyfrowych, które zdaniem nauczycieli mogą być przydatne w realizacji celów kształcenia, najczęściej pojawiały się takie jak rzutnik (projektor)55 lub zupełnie przestarzałe dla współczesnych uczniów: magnetofony, płyty CD, odtwarzacze DVD czy telewizory56. Należy tu także zwrócić szczególną uwagę na sformułowanie: Dziewięcioro nauczycieli uwzględniło w swoich wypowiedziach wykorzystywanie poczty elektronicznej do
W. Gogołek, Wpływ e-podręczników na rozwój psychosomatyczny uczniów, ORE, Warszawa 2013, s. 13. 54 Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej. Raport z badań jakościowych, op. cit., s. 113. 55 Por. tamże, s. 116. 56 Por. tamże, s. 117.
53