references
Ś W I AT, K T Ó R Y P O T R Z E B U J E E D U K A C J I M E D I A L N E J . . .
87
Po ósme: poradnictwo za pośrednictwem Internetu i wiążące się z nim ryzyko
Różnorodność form komunikowania się sprawiła, że zasięg informacji jest dużo większy. Zwiększyła się również ich dostępność, a także czas, w jakim można do nich dotrzeć. Młodzież, która dorasta z nowymi technologiami i jest przyzwyczajona do szybkiego pozyskiwania pożądanych treści, dużo chętniej wyszukuje odpowiedzi na nurtujące pytania za pośrednictwem Internetu. Ważnym aspektem, który dodatkowo ją ku temu skłania, jest anonimowość w sieci. Z drugiej jednak strony owe informacje coraz rzadziej podlegają kontroli przez co często są niesprawdzone, niekompletne, nierzetelne, a nawet niebezpieczne. Celem tego podrozdziału jest rzucenie światła na problem bezrefleksyjnego korzystania z porad zamieszczonych w sieci przez najmłodszych internautów. Zjawisko poradnictwa najczęściej utożsamiane jest z działaniem instytucjonalnym lub społecznym. W Internecie dominują porady „amatorskie”, natomiast pojawiają się również te profesjonalne (często występują one w zakładce „najczęściej zadawane pytania” lub FAQ – od ang. Frequently Asked Questions). Jak zauważyła Magdalena Dudkiewicz, najczęściej pomaganie w sieci wiąże się ze świadomą i dobrowolną chęcią „przydania się na coś”62. Internauci często zatem traktują porady znajdujące się w portalach jako bezinteresowne działanie drugiego człowieka, przez co tym bardziej uznają je za wartościowe. Z przeprowadzonych w 2007 roku na University of Illinois at Urbana-Champaign badań wynika, że wśród młodzieży aż 76% szuka odpowiedzi na nurtujące pytania za pośrednictwem Internetu63. Jest to związane z ich zafascynowaniem nowinkami technologicznymi. Cenią sobie szybkość uzyskania odpowiedzi, a także – dzięki podziałowi tematycznemu stron – łatwą obsługę. Ważnym czynnikiem jest też „stała gotowość” przestrzeni internetowej do przyjęcia nowego
M. Dudkiewicz, Populiści dobroczynności. Medialne informowanie o pomaganiu, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013, s. 33. 63 R. Lee, E. Leigh, W. Evans, Information Searches That Solve Problems, How People Use the Internet, Libraries and Goverment Agencies When They Need Help, Pew Internet & American Life Project, University of Illinois at UrbanaChampaign, 2007, s. 14.
62