references
4 6 CZĘŚĆ 1
III
niezależnych ekspertów całościowej, pogłębionej i realistycznej diagnozy oraz rekomendacji w zakresie edukacji medialnej w Polsce. Edukacja ta to bowiem praktyczne narzędzie budowy spójności i zaufania społecznego, a w szerszej perspektywie – budowy społeczeństwa obywatelskiego w oparciu o kluczowe kompetencje, z których jedną, zgodnie z Rezolucją Parlamentu Europejskiego z 2008 roku powinny stanowić kompetencje medialne1.
Edukacja medialna współczesnym odpowiednikiem nauki pisania i czytania
Na wstępie należy odnotować, że w polskiej terminologii dotyczącej edukacji medialnej zauważalne są niuanse, które nie pomagają w celnym, a jednocześnie zręcznym i skrótowym nazywaniu rzeczy po imieniu. Język angielski głównie posługuje się terminami media literacy oraz media and information literacy (MIL) na określenie efektu edukacji w tym zakresie. W języku polskim natomiast najbardziej rozpowszechnionym zwrotem jest edukacja medialna, czyli sam proces, a nie jego efekt. Z kolei polskie oficjalne tłumaczenia dokumentów unijnych, w tym dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (zwanej dalej Dyrektywą AUM) zwrot media literacy nazywają umiejętnością korzystania z mediów2. Co prawda zwrot ten oddaje istotę sprawy, ale gubi cel i przesłanie, co może prowadzić na manowce, szczególnie gdy pozbawimy ten obszar właściwego mu kontekstu kulturowego i technologicznego. Przy braku dostatecznej świadomości, wiedzy i/lub dobrej woli, można przecież zlekceważyć istotę sprawy, uznając temat edukacji medialnej za mało poważny, mało konkretny i niepoddający się operacjonalizacji, a co za tym idzie – niewart ani uwagi, ani państwowych funduszy. Na użytek niniejszego artykułu autorka nie wnika w nierozstrzygnięty, jak dotąd, spór o definicję i zakres edukacji medialnej, odnotowując jedynie bolesny brak inkluzywnej definicji w tym zakresie.
1 Rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym (2008/2129 (INI)). 2 Motyw 47 oraz art. 33 Dyrektywy 2010/13/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych.