references
1 86 C Z Ę Ś Ć
III
z Internetu to również funkcja wykształcenia – im wyższe, tym dłuższe pobyty w sieci i im wyższe, tym mniej związane z rozrywką czy przypadkowym surfowaniem8.
19,8 14,5 16,3 12,6 17,7 17,4 13,7 10,7 10,9 6,1 10,6 10,3 Użytkownicy internetu 12,8 17,1
Ogółem
Mężczyźni
Podstawowe
Zawodowe
Wiek
Wykształcenie
Rys. 3. Czas tygodniowo spędzany online (w godzinach). Źródło: World Internet Project Poland 2010, s. 34.
Spośród różnych mediów, z których korzystają młodzi, Internet jest tym, z którego najtrudniej byłoby im zrezygnować. Im młodszy wiek, tym przywiązanie do Internetu większe. Medium najzupełniej zbędnym jest dla młodych telefon stacjonarny, radio i – w mniejszym stopniu – telewizja. To, bez czego nie mogliby się obyć, to Internet i telefon komórkowy (rys. 4.). Jest to układ preferencji odmienny od tego, jaki można przypisać pokoleniu rodziców (którym najtrudniej by się było rozstać z telewizorem i telefonem komórkowym) i zasadniczo odmienny od profilu dziadków (dla których telewizja i radio są mediami najważniejszymi, a Internet i telefon komórkowy tymi, bez których mogliby się spokojnie obyć). Większość czasu nastolatkowie spędzają na kontaktach z rówieśnikami – czynią to nawet wtedy, gdy (generalnie) odrabiają lekcje, surfują po Internecie w poszukiwaniu potrzebnych informacji lub grają. Polską młodzież wyróżnia wysokie uczestnictwo w gronach społecznościowych. Korzystanie z tego typu portali deklaruje ¾ młodych internautów9. W 2010 roku było ich znacznie mniej, bo 43%10.
D. Batorski, Polacy wobec technologii cyfrowych – uwarunkowania dostępności i sposobów korzystania, [w:] Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa 2013. 9 World Internet Project. Poland (2013), Agora SA i Orange Polska. Polska edycja badania, Warszawa 2013. 10 Komisja Europejska, Special Eurobarometer 335, E-Communications Household Survey Fieldwork: November - December 2009, Bruksela 2010.
8
Wyższe
Kobiety
Średnie
15-19
20-24
25-29
30-39
40-49
50-59
+60