references
KOMPETENCJE MEDIALNE OSÓB W WIEKU 50+...
333
W przeciwnym wypadku uczestnikami będą osoby już i tak aktywne, chcące się dokształcać. Sam program, co wydaje się oczywiste, powinien być w miarę zindywidualizowany i dostosowany do potrzeb odbiorcy oraz bazujący na doświadczeniach i przykładach z życia codziennego uczestników. Należy przy tym pamiętać o potencjalnych uczestnikach z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w tym np. niedowidzeniem czy niedosłuchem. Choć część rozmówców wskazuje, że prowadzący powinien być zbliżony wiekiem do uczestników, to jednak istotniejszy jest nie tyle wiek, ile doświadczenie w pracy z osobami dorosłymi, w szczególności w przypadku grup seniorskich. Idealny program powinien też wskazywać możliwości kontynuacji – czy to poprzez indywidualną pracę uczestników, czy też możliwość zgłaszania się z pytaniami i wątpliwościami nawet po zakończeniu danego kursu lub szkolenia. Stąd konieczność zarówno swobodnego dostępu do darmowych materiałów edukacyjnych online, jak i dobrze oceniane przez osoby starsze projekty wykorzystujące instytucje lokalne i w oparciu o lokalnych animatorów. W większych miastach rolę takiego lokalnego centrum wsparcia mogłyby pełnić prężnie rozwijające się w ostatnich latach Uniwersytety Trzeciego Wieku. Sprzyja to trwałości efektów i umożliwia kontynuowanie aktywności oraz pozwala na zgłaszanie się osoby starszej z ewentualnymi problemami w późniejszym terminie.
Podsumowanie
Kompetencje medialne osób na przedpolu starości oraz polskich seniorów są niezbyt dobre i bez wątpienia wymagają wzmocnienia. Jednak na problem ten warto patrzeć szerzej i bardziej perspektywicznie. Kluczowa jest tutaj perspektywa trajektorii życia i tego, jak młodsze roczniki będą przygotowane do własnej starości. Edukacja medialna to proces, który – jak słusznie wskazują autorzy rozmaitych definicji i opracowań – powinien trwać całe życie. W cytowanych wielokrotnie w tekście badaniach Diagnoza kompetencji medialnych i informacyjnych Polaków46 rozmówcy podkreślali, że choć bardzo
46
D. Batorski, D. Czerniawska-Szejda, M. Drabek, W. Fenrich, J. Jasiewicz,