references
276 C Z Ę Ś Ć
III
z mowy lub tekstu (czat); (…) umieszczać w swoim wirtualnym świecie linki oraz pliki (…), uruchamiając je jednym kliknięciem26. Spośród narzędzi uwzględnionych w omówionym powyżej zestawieniu na uwagę zasługują także te, które mimo że nie stwarzają możliwości realizacji wszystkich elementów procesu dydaktycznego (jak to jest w przypadku platformy edukacyjnej), to mogą być bardzo użyteczne jako wsparcie w budowaniu miejsca wirtualnego spotkania uczestników tegoż procesu. Jednym z nich jest blog (tu np. aplikacja WordPress), który traktowany jest jako medium, za pomocą którego dana osoba może wyrażać swoje poglądy lub omawiać, czasem bardzo szeroko, określone tematy27. Narzędzie to może być zatem wykorzystane w edukacji jako miejsce umożliwiające publikowanie swoich pomysłów, esejów, zadań domowych, albo służąc po prostu jako miejsce refleksji nad przerabianym materiałem i własnym procesem uczenia się28. Do realizacji wspólnego projektu doskonałym narzędziem będzie aplikacja Dokumenty Google umożliwiająca współpracę sieciową, której efektem jest dokument tekstowy, prezentacja lub arkusz kalkulacyjny: W wirtualnym środowisku Dokumenty Google grupa uczniów może nadawać prawa edycji do różnych dokumentów, które wcześniej udostępnili w Sieci, załączając je ze swoich dysków, lub które utworzyli od nowa. Wszyscy członkowie grupy mogą pracować nad tym samym dokumentem w różnych miejscach, w różnym lub w tym samym czasie29. Oprócz wspomnianych powyżej narzędzi służących do tworzenia wirtualnych społeczności, na uwagę zasługują także systemy mikroblogowe (np. Twitter), które mogą być pomocne w realizacji takich aktywności jak: budowanie społeczności klasowej, kształcenie umiejętności grupowej pracy nad tekstem w środowisku on-line, informowanie
Tamże. K. Grodecka, P. Peszko, Każdy kogoś uczy, czyli Social Software w edukacji, [w:] Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela, op. cit., s. 135. 28 Tamże. 29 Tamże.
26 27