references
Ś W I AT, K T Ó R Y P O T R Z E B U J E E D U K A C J I M E D I A L N E J . . .
63
i grupowej kreatywności35. Obecność jedynego wątku medialnego, w dodatku przytoczonego w kontekście negatywnym, wydaje się charakterystyczna. Żaden z dyskutantów nie pomyślał, że ma pod ręką media. Do wzmacniania ciekawości i wyzwalania kreatywności wydają się być idealnym narzędziem. Czyżby?
Cyfrowe dzieci, analogowi dorośli
Socjolog nie ma żadnych wątpliwości, gdy przyjdzie mu orzekać o młodym pokoleniu: Właśnie zaczynam analizować najnowsze badania i chyba mogę już sformułować wniosek, który wyrażę prosto, w mało naukowy sposób: młodzi są po prostu od nas, dorosłych, lepsi36. Badania zespołu37 potwierdzają centralne miejsce Internetu w życiu młodych (maturzystów z kilku średniej wielkości miast polskich). Sieć połączonych komputerów jest miejscem pracy, ale także rozrywki, zabawy, porad; agorą, w której żegnamy bliskich i witamy przyszłych przyjaciół. Dla bardzo wielu z nich w Internecie spotykają się wszystkie dotychczasowe media, nie ma więc na ogół potrzeby ich rozgraniczania. Ale także nie można rozgraniczyć światów: gdyż jest jeden, składający się (na pewno) z realu i wirtualu, a może jeszcze z innych. Młodzi „uczą się” od siebie: wymieniają pliki, podrzucają zdjęcia, muzykę, instruują na temat tego, co dobre i złe, groźne i pożyteczne. Z nutką rozpaczy spytać trzeba – czy jest tu miejsce na dotychczasową rolę „nauczyciela” – osoby starszej od wychowanków (niekiedy w wieku rodziców lub dziadków), ze sporym doświadczeniem, zdolnej do dokonywania ocen pracy uczniów? Narzucająca się odpowiedź negatywna nie oznacza totalnego odrzucenia figury nauczyciela. Natomiast znaczy, że nastolatkowi ze smartfonem pilnie potrzebny jest kumpel, który bez narzucania się doradzi, odradzi, namówi i przestrzeże – nie dlatego, że tak mu się widzi, ale dlatego, że dane posunięcie nie pomoże sprawnie zrealizować umówionego projektu. Żegnaj „panie psorze”, witaj kolego z wyższego poziomu gry.
Tamże. Rozmowa Edwina Bendyka z Krystyną Szafraniec, Młodzi są lepsi, „Polityka”, nr 36 (2873), wydanie z dn. 05.09.2012. 37 M. Filiciak i in., Młodzi i media. Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Warszawa 2010.
35 36