references
1 6 CZĘŚĆ 1
II
przemiany różnych kompetencji medialnych oraz ich znaczenie w kolejnych fazach mediamorfozy.
Okres historyczny Główne media Komunikacja werbalna i niewerbalna Rozwój pisanego alfabetu Kompetencje Konsekwencje socjokulturowe
Klasyczny Antyk i Średniowiecze
Kompetencje Systematyzacja oralne, opanowanie i zachowanie wiedzy języka werbalnego w tradycji oralnej i niewerbalnego Społeczeństwo Kompetencje konsolidowało się w zakresie czytania wokół dokumentów i pisania i tekstów pisanych Rozwój kompetencji w zakresie czytania i pisania Rozwój nauk empirycznych i filologicznych Rozwój społeczeństwa masowego i konsumpcyjnego Dominacja technologii w rozwoju społeczeństwa Globalizacja Eksplozja wiedzy
Renesans – Oświecenie Pierwsza rewolucja przemysłowa druga rewolucja przemysłowa
Rozwój przemysłu drukarskiego – prasy, książek itd. Narodziny mediów elektronicznych: telefonu, filmu, radia i telewizji
Kompetencje audiowizualne
Społeczeństwo informacyjne Trzecia rewolucja przemysłowa
Media cyfrowe i Internet
Kompetencje cyfrowe
Tabela 4. Fazy rozwoju cywilizacyjnego, dominujące media i kompetencje medialne. Źródło: José Manuel Pérez Tornero, Tapio Varis, Media Literacy and New Humanism, UNESCO Institute for Information Technologies in Education, Moscow 2010, s. 33.
W odniesieniu do relacji między „starymi” i „nowymi” mediami, i analogicznie: między „starymi” (tradycyjnymi) i „nowymi” kompetencjami, Henry Jenkins pisze: Szkoły i programy pozaszkolne powinny poświęcić więcej uwagi wspieraniu tego, co nazywamy nowymi kompetencjami medialnymi (new media literacies): [jest to] zestaw kulturowych kompetencji i umiejętności społecznych, których potrzebują młodzi ludzie w nowej rzeczywistości medialnej. Kultura partycypacji zmienia obiekt zainteresowań w zakresie przedmiotu kształcenia, [następuje przejście] z umiejętności potrzebnych do indywidualnych form ekspresji do [tych niezbędnych w różnych formach] zaangażowania społecznościowego (community involvement). Prawie wszystkie nowe kompetencje