references
1 68 C Z Ę Ś Ć
III
Międzynarodowe badanie kompetencji cyfrowych i informacyjnych ICILS (International Computer and Information Literacy Study) z 2013 roku, którego celem była diagnoza kompetencji komputerowych i informacyjnych polskich uczniów z drugich klas gimnazjów, dostarczyły nieco odmiennych od tych uzyskanych w badaniu PISA i PIAAC rezultatów. Polscy uczniowie uplasowali się bardzo wysoko w stosunku do wyników uzyskanych przez młodych użytkowników nowych technologii z pozostałych 20 państw biorących udział w badaniu. Jakkolwiek wyniki mogą świadczyć o wzrastających kompetencjach cyfrowych polskich uczniów, autorzy raportu słusznie zwracają uwagę na to, że nie informują nas o tym, czy poziom kompetencji jest „wystarczająco dobry” (ze względu na porównawczy, a nie normatywny charakter badania). Jednocześnie analizując czynniki warunkujące rozwój cyfrowych kompetencji, podkreślają, że uczniowie zdobywają te umiejętności przede wszystkim poza szkołą. Na podstawie dotychczasowych wyników badań ciągle powraca dyskusja o sposobach rozwijania technicznych kompetencji medialnych młodych odbiorców, ale także o metodach rozwijania o wiele cenniejszych kompetencji, ze względu na podstawowy cel, jakim jest rozumienie otaczającego świata, takich jak np. ocena wiarygodności treści czy krytyczne do nich podejście. Dostęp do sprzętu nie jest w stanie zastąpić odpowiedniego podejścia nauczycieli czy rodziców do rozwijania kompetencji medialnych i informacyjnych u dzieci. Medialny multitasking, czyli zjawisko jednoczesnego korzystania z wielu mediów, ze względu na konsekwencje dla poznawczego funkcjonowania dzieci i młodzieży, jest bardzo często analizowanym zjawiskiem w grupie „cyfrowych tubylców”. W 2005 roku amerykańska fundacja Kaiser Family przeprowadziła badania na grupie 2032 dzieci i nastolatków (od ośmiu do osiemnastu lat) na temat przyzwyczajeń młodych użytkowników w zakresie korzystania z mediów elektronicznych. Wyniki pokazały, że czas, jaki nastolatkowie poświęcali na korzystanie z mediów wyniósł 6,5 godziny dziennie, jednak przy bardziej szczegółowej ocenie polegającej na szacowaniu czasu korzystania z poszczególnych mediów wyniósł on 8,5 godziny, co wskazuje na sytuację równoczesnego korzystania z różnych mediów. Wielozadaniowość jest powiązana z działaniem funkcji