references
KO M P E T E N C J E C Y F R O W E G I M N A Z J A L I S T Ó W W Ś W I E T L E B A DA Ń I C I LS . . .
2 3 1
nowe technologie, albo z drugiej strony o tym, jak duże pieniądze nowe technologie są w stanie wygenerować), czasie (jaki pochłaniają ludziom czynności zapośredniczone przez nowe technologie lub wręcz przeciwnie – czasie, jaki nowe technologie są w stanie ludziom zaoszczędzić) czy w końcu o osiągnięciach merytorycznych, jakie umożliwiają nowe technologie (nie tylko w przemyśle, ale również medycynie, astronomii czy naukach społecznych). Nacisk położony jest więc na to, że mamy do czynienia ze zmianą, zaś sama natura tej zmiany traktowana jest z chłodną naukową neutralnością – nie jest ona wartościowana. Można powiedzieć, że mamy tutaj do czynienia z typem rozumowania indukcyjnego – obserwuje się rzeczywistość (nowe technologie) po to, aby generować teorię. Ten typ rozumowania typowy jest dla naukowców empirycznych. 2. Drugi sposób narracji jest przeciwieństwem pierwszego – tutaj często punktem wyjścia jest problem, jaki należy rozwiązać (orientacja gospodarki krajowej na globalne rynki, zapewnienie dzieciom kompetencji pozwalającym im znaleźć dobrą pracę itd.), a jako środek do jego osiągnięcia pokazuje się właśnie nowoczesne technologie i kompetencje z nimi związane. W przeciwieństwie do pierwszego sposobu narracji, w tym wypadku mamy do czynienia z silnym pozytywnym wartościowaniem nowych technologii i kompetencji z nimi związanych. Spotykamy się więc z typem rozumowania dedukcyjnego – sądzimy, że wiemy już coś o świecie i na podstawie tej wiedzy staramy się dojść do wniosku, co dalej czynić. Ten typ rozumowania charakterystyczny jest dla polityków. Badanie ICILS 2013 – pomimo tego, że zaprojektowane i prowadzone przez naukowców – jest w większej mierze produktem raczej tego drugiego toku rozumowania. Zostało ono zaprojektowane przede wszystkim w odpowiedzi na zapotrzebowanie polityków zarządzających systemami edukacyjnymi na narzędzia służące do monitorowania postępów oraz planowania kolejnych kroków polityki edukacyjnej. Politycy ci uważają (mając do tego solidne podstawy empiryczne), że kompetencje komputerowe i informacyjne to po pierwsze – środek, który pozwoli gospodarkom krajów Unii Europejskiej pozostaćkonkurencyjnymina globalnym rynku, a po drugie – czynnik, który znacząco przykłada