references
474 A N E K S
ich warsztatu pracy jest dla nich bardzo ryzykowne. Powszechnie raportowano, że jeżeli nawet wprowadzane zmiany owocowały wzrostem satysfakcji i motywacji nauczycieli i uczniów, to zwykle także spadkiem efektów mierzonych egzaminami, zaś rzadko – sukcesem mierzonym lepszą oceną lub choćby tylko akceptacją ze strony kolegów i przełożonych. Kiedy któryś kolejny minister zadba, aby każdy nauczyciel miał własny, faktycznie nowoczesny sprzęt, używał go intensywnie na co dzień, był premiowany za to, że ryzykuje, eksperymentuje, by był chroniony, kiedy w toku tych eksperymentów okresowo uzyska niższe efekty – wtedy (ale nie wcześniej) trwający regres szkoły może zwolnić lub ustać, bo nauczyciele znajdą czas i energię, wyszukają przykłady dobrych praktyk, znajdą dobrych szkoleniowców, podzielą się swoim doświadczeniami i zaczną budować szkołę rzeczywiście nowoczesną, zamiast szkołę wykazującą wzrosty urzędniczych wskaźników. Najbardziej niecierpliwi nauczyciele radzą sobie dziś, organizując nieformalne, pozasytemowe grupy wsparcia i samopomocy, takie jak grupa SuperbelfrzyRP. Ten praktyczny przykład skutecznego wykorzystania nowych mediów do nieustannego rozwoju własnego we współpracy jest najlepszą radą, jakiej potrafię dziś udzielić i nauczycielom, i kreatorom systemu edukacji w kwestii sposobu doskonalenia swojego warsztatu w warunkach szybkiej zmienności technologicznego otoczenia szkoły.
materiał zebrała: Barbara Gubernat opracowanie: Dorota Górecka, Fundacja Nowoczesna Polska