references
E L E M E N T Y E D U KAC J I M E D I A L N E J W P O D S TAW I E P R O G R A M O W E J . . .
25 1
intelektualnej) (III P 1.2), podejmuje działalność twórczą, posługując się środkami wyrazu sztuk plastycznych, innych dziedzin sztuki (fotografika, film) i elementami formy przekazów medialnych, w kompozycji na płaszczyźnie oraz w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej (stosując określone materiały, narzędzia i techniki właściwe dla tych dziedzin sztuki i przekazów medialnych) (2.1), realizuje projekty w zakresie sztuk wizualnych, w tym służące przekazywaniu informacji dostosowanej do sytuacji komunikacyjnej oraz uczestnictwu w kulturze społeczności szkolnej i lokalnej (stosując także narzędzia i wytwory środowiska cyfrowego) (2.2). Jak widać, kształcenie artystyczne zakłada twórcze wykorzystanie technik medialnych. Umiejętność wykorzystywania mediów do formułowania przekazu wpisana jest również do podstawy programowej z geografii, gdzie wprowadzony jest zapis: uczeń przedstawia, np. w formie prezentacji multimedialnej, walory turystyczne wybranego regionu geograficznego (…) (III G 7.4). Kształcenie w zakresie medialnych form wyrazu pojawia się w podstawie programowej do języka polskiego. Zalecany jest wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu; (…) wybrane programy telewizyjne. Zapisy wymagań dotyczą wielu istotnych umiejętności związanych z odbiorem i tworzeniem przekazu medialnego. Uczeń odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków audiowizualnych – rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie (III JP I.1.1), rozróżnia gatunki publicystyczne prasowe, radiowe i telewizyjne (III JP I.1.10), samodzielnie dociera do informacji – w książkach, prasie, mediach elektronicznych oraz w wypowiedziach ustnych (III JP I.2.1), uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne (III JP II.2.11). Jako nadawca komunikatu uczeń dokonuje starannej redakcji tekstu napisanego ręcznie i na komputerze (umiejętnie formatuje tekst, dobiera rodzaj czcionki według rozmiaru i kształtu, stosuje właściwe odstępy, wyznacza marginesy i justuje tekst, dokonuje jego korekty, jednocześnie kontrolując autokorektę) (…) (III JP III.1.4). Trzeba zwrócić uwagę, że kształcone są umiejętności komunikacyjne, media elektroniczne traktowane są tu jako specyficzny, ale jeden z różnych przekaźników informacji. Umiejętności te kształcone są również