references
24 W P R O W A D Z E N I E
3. W ślad za „Planem działania” – zestawienia przez roboczą grupę ekspercką katalogu istniejących narzędzi do realizacji edukacji medialnej oraz ewentualne zaproponowanie ich uzupełnienia w odniesieniu do odpowiednich grup wiekowych i społecznych. 4. Objęcia edukacją medialną wszystkich grup społecznych i wiekowych ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży (w tym celu edukacją medialną należy w pierwszym rzędzie objąć bibliotekarzy i nauczycieli różnych przedmiotów, którzy zdobytą wiedzę i umiejętności będą mogli wykorzystywać w pracy z dziećmi i młodzieżą) oraz osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym (w tym celu skorelowanie programu ws. edukacji medialnej z programem edukacji cyfrowej np. programem Polska Cyfrowa Równych Szans). 5. Wypromowania edukacji medialnej jako nośnika nowoczesnej edukacji na miarę XXI wieku, poprzez zaprojektowanie i realizację cyklicznej ogólnopolskiej kampanii informacyjno-promocyjnej. 6. W celu realizacji powyższych wniosków niezbędne wydaje się określenie krajowego koordynatora ww. działań. W prezentowanym stanowisku PK IFAP zauważono, że od połowy lat 90. podjęto w wielu ośrodkach akademickich na kierunkach pedagogicznych kształcenie przyszłych nauczycieli edukacji medialnej w trybie studiów dziennych, zaocznych i podyplomowych. Najczęściej równocześnie uzyskują oni kwalifikacje do nauczania technologii informacyjnych. W efekcie mamy dziś w Polsce znaczną grupę wykwalifikowanych nauczycieli przygotowanych do edukacji medialnej. Z powodu braku kompleksowej strategii i programu edukacji medialnej potencjał ten nie został jednak w pełni wykorzystany. Polski Komitet IFAP UNESCO poparł idee wyrażone w apelu Polska Cyfrowa Równych Szans, gdzie zwrócono także uwagę, że w naszym kraju blisko 13 milionów dorosłych nie posiada nawet podstawowych umiejętności korzystania z Internetu i urządzeń informatycznych, co jest jedną z największych barier dla cywilizacyjnego rozwoju kraju i przyczyną wykluczenia z aktywnego i w pełni satysfakcjonującego życia zawodowego, społecznego i osobistego znaczącej grupy Polaków po 50 roku życia.