references
322 C Z Ę Ś Ć
III
kolejny bowiem mierzy się przede wszystkim kompetencje cyfrowe, a nie znacznie trudniejsze do zmierzenia kompetencje medialne, choćby dlatego, że nie dysponujemy powszechnie przyjętymi miernikami i wskaźnikami. Również w tym rozdziale wykorzystane dane ilościowe z badań reprezentatywnych odnoszą się przede wszystkim do kompetencji cyfrowych, natomiast kompetencje medialne omawiamy na podstawie danych jakościowych oraz własnych doświadczeń i rozmów z ekspertami i działaczami organizacji seniorskich.
Korzystanie z mediów wśród osób 50+
Korzystanie z mediów jest w Polsce bardzo silnie zależne od wieku. Dlatego w pierwszej kolejności warto prześledzić, w jaki sposób różne grupy wiekowe używają mediów. Pozwoli to pokazać szerszy kontekst kompetencji medialnych. Analizy przedstawione w tej części zostały przeprowadzone przy wykorzystaniu danych z badania World Internet Project24. Badania te pokazują istotne różnice zarówno pod względem korzystania z poszczególnych mediów, jak i struktury czasu poświęcanego na poszczególne ich rodzaje25. Osoby w wieku 50+ nie różnią się specjalnie od młodszych grup wiekowych pod względem samego faktu korzystania z telewizji czy radia, większe różnice widoczne są pod względem czasu spędzanego z tymi mediami. Najpowszechniej wykorzystywanym medium w Polsce jest bez wątpienia telewizja. Ogląda ją 95% osób w wieku do 49 lat i 98% starszych. Również w przypadku słuchania radia różnice między grupami wiekowymi są niewielkie. Radia słucha 83% osób w wieku 50+ oraz 80% młodszych. Wyraźne różnice występują natomiast pod względem czytelnictwa prasy oraz korzystania z Internetu. Po papierowe gazety i czasopisma sięga 76% osób powyżej 50. roku życia i tylko 62% młodszych. Największe różnice są widoczne pod względem korzystania z Internetu. Do sieci zagląda 86% osób w wieku 15-49 lat i niecałe 29% starszych. A wśród osób mających 65 i więcej lat, ledwie 8%. Różnice te są kolosalne i niewątpliwie mają daleko idące konsekwencje.
World Internet Project. Poland (2013), Agora SA i Orange Polska. Polska edycja badania, Warszawa 2013. 25 Tamże.
24