references
1 96 C Z Ę Ś Ć
III
moralnej, związanych z nadmierną i szkodliwą obecnością Internetu w życiu młodzieży, pojawił sie trend odwrotny – ukazywania jego pozytywnego wpływu. W Polsce taki zwrotny punkt wyznaczył raport Młodzi i media30. Jego autorzy, stosując klasyczną metodę etnograficzną, pokazują, że nowe media pełnią szereg ważnych funkcji i zaspokajają ważne potrzeby życiowe młodzieży. Pozwalają one (na przykład) na wyrażanie i refleksyjne przeżywanie własnego Ja. Ekspozycja siebie w sieci – czy to na zdjęciach, czy poprzez blogi, czy zwykłe gadu-gadu – wywołuje reakcje innych, a te zmuszają do przyglądania się własnemu Ja. W ten sposób nowe technologie komunikowania stają się również „technikami siebie”. Sieciowa towarzyskość, społecznościowe grona tworzą nową platformę do bycia zauważonym przez ludzi, na których młodym zależy – tym ważniejszą, że w realu wszystkie układy społeczne, które wyznaczały poczucie „my” (tak ważne dla kształtowania poczucia „ja”), straciły moc „wiązania”, przestały być punktem odniesienia i wsparcia. W tym kontekście koledzy z Facebooka czy Naszejklasy zaczynają się jawić jako jedyne stabilne tło społeczne dla oceny własnych osiągnięć i wyborów31. W sieci bardziej niż w realu może być realizowana jedna z najważniejszych potrzeb młodości – życie w zgodzie ze sobą, głoszenie własnych przekonań i wartości, autentyczne, nieudawane realizowanie się i spełnianie swoich zainteresowań. Jakkolwiek udawanie-kogoś-kim-się-nie-jest nigdzie nie udaje się tak doskonale jak w sieci, to i bycie-autentycznym-sobą nigdzie poza nią nie jest aż tak możliwe. Wbrew pozorom, młodzi bardziej brzydzą się fałszem niż niekompetencją, a nieprzejrzystości norm społecznych potrafią przeciwstawić jednoznaczność własnych reguł, jakie tworzą w sieci. To sprawia, że jest ona dla nich nie tylko ważna, ale i bardziej swojska (bo oparta na własnych zasadach i normach). Sieć uspołecznia, indywidualizuje, sieć jest oazą wolności. Jest również przestrzenią, w której rodzi się nowy typ kultury – jest nią
30 M. Filiciak i in., Młodzi i media, Nowe media a uczestnictwo w kulturze, Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Warszawa 2010, s. 35-41. 31 M. Marody, Poszukiwanie dowodu na własne istnienie, [w:] M. Filiciak i in., Młodzi i media, op. cit., s. 65-69.