references
1 64 C Z Ę Ś Ć
III
kompetencji 2 (uczniowie, którzy nie posiadają wcale kompetencji cyfrowych lub posiadają je na bardzo niskim poziomie, np. potrafią wyszukać informacje w krótkim tekście, są również w stanie poruszać się pomiędzy stronami, ale tylko i wyłącznie wtedy, kiedy dostają precyzyjne wskazówki). Dla autorów raportu wynik plasujący uczniów na poziomie drugim jest równoznaczny z wykluczeniem ich ze społeczeństwa informacyjnego. W kolejnej edycji badania PISA, w 2012 roku wykorzystano ten sam zestaw zadań. Polscy uczniowie osiągnęli wynik 477 punktów, niższy od średniej OECD o 20 punktów (497 punktów). W porównaniu do poprzedniej edycji polscy uczniowie wypadli lepiej, rozkład wyników na kolejnych poziomach edukacyjnych był dużo bardziej korzystny. W dalszym jednak ciągu odsetek uczniów, którym wyniki nie pozwoliły osiągnąć poziomu drugiego nie zszedł poniżej 20%. Pomimo trendu wskazującego na polepszanie się umiejętności radzenia sobie z tekstem elektronicznym wśród polskich uczniów, ich wyniki w dalszym ciągu są niższe od rówieśników z krajów OECD. W większości krajów umiejętność czytania tekstów analogowych i cyfrowych idzie ze sobą w parze. W Polsce uczniowie radzą sobie zdecydowanie lepiej z tekstem drukowanym niż elektronicznym, na co wskazują wyniki z obu ostatnich edycji badania PISA (w edycji z 2012 roku polscy uczniowie osiągnęli w teście umiejętności czytania w wersji drukowanej jeden z wyższych wyników). Z jednej strony autorzy raportu odczytują słaby wynik polskich uczniów jako argument podważający mit o cyfrowych tubylcach. Z drugiej strony nie można zapominać o tym, że pomimo zapisu w podstawie programowej, odwołującej się do tekstów elektronicznych, polscy uczniowie w dalszym ciągu rzadko mają do czynienia z komputerami i tekstami elektronicznymi w sytuacji edukacyjnej. Na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród uczestników badania PISA 2012 wiemy, że polscy uczniowie korzystają z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) przede wszystkim dla rozrywki, np. komunikując się ze znajomymi na portalach społecznościowych, czy też oglądając filmiki z YouTube. Jeśli chodzi o wykorzystywanie nowych technologii do celów związanych ze szkołą, ma to miejsce najczęściej podczas odrabiania prac domowych. Począwszy od pierwszej edycji badania PISA w 2000 roku odsetek piętnastolatków mających