references
KO M P E T E N C J E C Y F R O W E G I M N A Z J A L I S T Ó W W Ś W I E T L E B A DA Ń I C I LS . . .
229
Przyczyny obecnej sytuacji
Skąd biorą się relatywnie wysokie wyniki Polskich uczniów? Wykonane analizy pokazały, że jedną z przyczyn może być relatywnie długie doświadczenie komputerowe uczniów z Polski. W ogólnoświatowej próbie obserwujemy pozytywną korelację pomiędzy liczbą lat doświadczenia komputerowego, którą deklarował uczeń i poziomem jego kompetencji CIL na poziomie 0,21; w Polsce ta korelacja jest nawet nieco silniejsza i wynosi 0,27. W tym kontekście istotną charakterystyką Polski stają się niemal rekordowe deklaracje uczniów co do własnego doświadczenia komputerowego – większość z nich (53%) wskazywała najwyższą możliwą kategorię, a więc „więcej niż 7 lat [doświadczenia]” – wziąwszy pod uwagę, że w momencie wypełniania testu przeciętny wiek badanych w Polsce gimnazjalistów to ok. 15 lat, oznacza to, że większość z nich rozpoczęła swoją przygodę z komputerem najpóźniej w wieku 8 lat, a być może wcześniej. Być może nie bez znaczenia pozostaje fakt, że właśnie w wieku 8 lat badani (najprawdopodobniej zdecydowana większość) przystępowali do sakramentu Komunii Świętej, który w Polsce wiąże się – z punktu widzenia dziecka – z otrzymaniem
Rys. 11. Deklarowana długość doświadczenia komputerowego uczniów. Źródło: ICILS 2013.