references
Ś W I AT, K T Ó R Y P O T R Z E B U J E E D U K A C J I M E D I A L N E J . . .
77
typu: being always on, która może mieć wpływ na psychikę, zwłaszcza młodych ludzi. U części mikroblogerów, którzy zostali pozbawieni dostępu do telefonu (z powodu jego awarii czy wyładowania baterii) zaobserwowano nerwowość, a nawet w skrajnych przypadkach agresję49. Z pewnością istnieje cienka granica pomiędzy zachwytem nad wszechobecnością i łatwością komunikacji (odczuciem twitterrific – twitter-wspaniałości) i twittermanią (twitter-obsesją). Takie uzależnienie, przez samych użytkowników zostało opisane jako ciągłe uczucie rozdygotania, skoków adrenaliny i nerwowego zniecierpliwienia (gdy nie pojawia się żadna nowa wiadomość). Dla młodzieży Twitter oraz inne media społecznościowe stają się najważniejszym (a czasem jedynym) sposobem na komunikowanie się z rówieśnikami. Taka zależność od technologii i wciąż napływających informacji (często stanowiących trudny do wyselekcjonowania szum) może prowadzić do problemów w naturalnych, osobistych kontaktach, jest także często powodem niezrozumienia pomiędzy dziećmi a rodzicami.
Po czwarte: memy jako nowy sposób komunikacji i wyrażania emocji w sieci
Wśród najczęściej odwiedzanych przez polskich użytkowników stron internetowych znajdują się serwisy typu demotywatory.pl oraz kwejk.pl. Są to strony, na których zamieszczane są wymowne obrazki wraz z krótkim komentarzem. Demotywatory są parodią amerykańskich zdjęć motywacyjnych – często zamieszczanych w biurach dużych korporacji, mających motywować pracowników do osiągnięcia pożądanych przez firmę celów. Zamieszczane na demotywatory.pl obrazki mają funkcję prześmiewczą, są cynicznym komentarzem do otaczającej rzeczywistości bądź też mają na celu zasmucić (i tym samym demotywować do działania) odbiorców. Kwejk.pl jest natomiast odpowiednikiem bardzo popularnej anglojęzycznej strony 9gag.com – na której zamieszczane są humorystyczne obrazki, krótkie komiksy oraz niewielkie pliki wideo. Kwejk.pl w 2013 roku był najpopularniejszym
Zob. A. Maj, Wikifikacja wiedzy, Travel 2.0 i globalhood, [w]: Kody McLuhana. Topografia nowych mediów, (red.) A. Maj, M. Derda-Nowakowski, z udziałem D. de Kerckhove’a, Wydawnictwo Naukowe ExMachina, Katowice 2009, s. 143-168.
49