references
W P ŁY W S P O S O B Ó W K O R Z Y S T A N I A Z M E D I Ó W N A P O Z N A W C Z E . . .
1 57
zostaje przeznaczona większa ilość zasobów poznawczych, co z kolei odbywa się kosztem kodowania innych informacji. W eksperymencie Lang i Dhillon35 osoby badane oglądały wybrane ze względu na różny poziom pobudzenia (wysoko pobudzające lub spokojne) i nastrój (wesołe lub smutne) sceny z filmów. Wyniki pokazały, że przy jednakowym poziomie pobudzenia, badani lepiej zapamiętywali informacje z fragmentów wesołych. Z kolei przy stałym znaku emocji badani zapamiętywali więcej informacji z fragmentów bardziej niż mniej pobudzających. Wiedza z badań, które koncentrują się na wyodrębnieniu fizjologicznych odpowiedzi na specyficzne emocjonalne treści wypełniające różnego rodzaju przekazy tj. reklamy, newsy czy gry online, jest bardzo obszerna36. Stanowi ona punkt wyjścia do projektowania skutecznych narzędzi dydaktycznych wykorzystujących media w pracy z młodymi odbiorcami. Przedstawiony opis narzędzi wykorzystywanych do pomiaru oddziaływania mediów na poznawcze i emocjonalne funkcjonowanie ich użytkowników pokazuje jak skomplikowane jest uchwycenie psychologicznych efektów związanych z tym procesem. W trakcie planowania i wyboru odpowiedniej metody ważne jest połączenie psychofizjologicznych pomiarów z informacjami uzyskanymi na podstawie raportów osób badanych oraz innych danych behawioralnych uzyskanych w badaniu. Tylko w ten sposób możemy otrzymać kompletny opis doświadczenia medialnego. Dane deklaratywne i pomiary behawioralne przez wzgląd na swoją dłuższą historię i umiejscowienie w teoriach psychologicznych są wrażliwymi wskaźnikami psychologicznego doświadczenia, które ma miejsce w trakcie interakcji odbiorcy z mediami37. Dane deklaratywne nie mogą stanowić podstawy do wnioskowania o zmianach w zakresie poznawczego czy emocjonalnego oddziaływaniu mediów na ich odbiorców.
nasyceniu emocjonalnym, [w:]: Psychologiczne aspekty odbioru telewizji 2, (red.) P. Francuz, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2004, s. 219-243. 35 A. Lang, K. Dhillon, i Q. Dong, The Effects of Emotional Arousal Andvalence on Television Viewers’ Cognitive Capacity and Memory, „Journal of Broadcasting and Electronic Media”, nr 39/1995, 313-327. 36 Por. G. Leshner, F. Vultee, P. Bolls, J. Moore, When a Fear Appeal Isn’t Just a Fear Appeal: The Effects of Graphic Anti-tobacco Messages, „Journal of Broadcasting and Electronic Media”, nr 54(3) / 2010, s. 485-507. 37 Por. R.F. Potter, i P.D. Bolls, Psychophysiological Measurement and Meaning…, op. cit.