references
280 C Z Ę Ś Ć
90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% Codziennie lub prawie codziennie 83,3%
III
11,5% 1,9% Co najmniej raz w tygodniu Co najmniej raz w miesiącu 1,0% Kilka razy w roku 0,9% Nigdy lub prawie nigdy 1,3% Brak odpowiedzi
Wykres 3. Korzystanie przez gimnazjalistów z komputera w domu. Oprac. A. Dziak, na podst.: Tabela 367: W domu, [w:] Raport tematyczny z badania „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej”. Raport z badań ilościowych (raport końcowy z 30.08.2013), pytanie kwestionariuszowe: Jak często korzystasz z komputera w wymienionych miejscach?, s. 452.
Warto jednak przyjrzeć się nieco bliżej formom aktywności młodzieży szkolnej w przestrzeni wirtualnej. Jak zauważa Justyna Jasiewicz w przeważającej większości badań dotyczących celów korzystania z nowych technologii przez młodzież dominuje kilka podstawowych działań: wyszukiwanie informacji, komunikowanie się ze znajomymi i przyjaciółmi oraz rozrywka35. Gimnazjaliści uczestniczący w badaniu IBE także deklarowali, że przebywanie w przestrzeni wirtualnej jest jedną z najbardziej popularnych form spędzania wolnego czasu: […] ponad ¾ z nich [gimnazjalistów – A.D.] spędza wolny czas w ten sposób codziennie. Ogółem około 90% uczniów spędza czas korzystając z Internetu co najmniej raz w tygodniu (89,4%). Tylko około 1/ 20 gimnazjalistów korzysta z Internetu w wolnym czasie 1-2 razy w miesiącu (4,7%). Tylko 3,8% uczniów ma kontakt z Internetem sporadyczny lub takiego kontaktu nie ma. Częstotliwość korzystania z Internetu w czasie wolnym rośnie wraz z wiekiem uczniów. Codzienne korzystanie z Internetu deklaruje
J. Jasiewicz, Kompetencje informacyjne młodzieży. Analiza – stan faktyczny – kształcenie na przykładzie Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii, SBP, Warszawa 2012, s. 52.
35