references
E L E M E N T Y E D U KAC J I M E D I A L N E J W P O D S TAW I E P R O G R A M O W E J . . .
26 1
przedmiotami humanistycznymi, którzy problemy mediów poznają od strony społecznej i kulturowej, mają zatem możliwość uzupełnić swoją wiedzę o aspekt technologiczny i biologiczny. Absolwent szkoły ponadgimnazjalnej kończącej się maturą posiada kwalifikacje do posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną, a więc przygotowany jest do samodzielnego posługiwania się komputerem w takim zakresie, jaki będzie mu niezbędny podczas kontynuowania nauki oraz w pracy, w której wymagane są te umiejętności. Potrafi poszukiwać za pomocą mediów potrzebnych mu informacji oraz formułować dzięki tym narzędziom przekaz (również w języku obcym). Zna specyfikę języka mediów oraz ich estetykę, umie interpretować teksty kultury medialnej. Takie są oczekiwane kompetencje medialne wszystkich maturzystów. Równocześnie ich wiedza oraz umiejętności dotyczące mediów się różnicują. Uczeń wybierający profil ścisły w wysokim stopniu rozwija kompetencje informatyczne. Zarazem jednak – zależnie od propozycji nauczyciela – może je uzupełniać wiedzą o historycznym i społecznym aspekcie rozwoju kultury masowej, w tym mediów, a także wykorzystywać swoje umiejętności medialne w uczestnictwie w kulturze zarówno w roli odbiorcy, jak i twórcy. Uczeń wybierający profil humanistyczny obcuje z tekstami kultury medialnej, poddaje refleksji ich specyfikę, a także rozważa fenomen współczesnej kultury, w której media odgrywają niepoślednią rolę. Jako uzupełnienie wiedzy w tym zakresie może potraktować lekcje poświęcone fizycznym, biologicznym oraz technologicznym aspektom mediów.
Podsumowanie
Edukacja medialna, choć niewyodrębniona jako osobny przedmiot, jest mocno obecna w nowej podstawie programowej. Jeśli spojrzymy na nią jako na ciąg kumulacji kompetencji kształconych na kolejnych etapach edukacyjnych podczas poszczególnych przedmiotów, zobaczymy, że powinien następować wyraźny przyrost wiedzy i umiejętności w tej dziedzinie. Oczywiście od razu trzeba poczynić kilka zastrzeżeń. Po pierwsze, zapisy w podstawie programowej nie wystarczają, żeby praktyka dydaktyczna wyglądała tak, jak zarysowany w dokumencie projekt.