references
Ś W I AT, K T Ó R Y P O T R Z E B U J E E D U K A C J I M E D I A L N E J . . .
75
SMS-ów i komunikatorów internetowych takich jak gadu-gadu. Oferuje on swoim użytkownikom możliwość szybkiego dzielenia się wrażeniami, odczuciami i emocjami. Jego spontaniczność, w połączeniu ze znacznym ograniczeniem objętości komunikatu sprawia, że tweety działają na zasadzie szybkiej wymiany myśli. Tweety są graficznym zapisem słowa mówionego, są mocno nacechowane emocjami i pełne potocznych zwrotów i skrótów myślowych. Pierwsza wiadomość w eksperymentalnej wersji serwisu (wtedy funkcjonowała jeszcze nazwa: Twttr) została przesłana 21 marca 2006 roku, przez jednego z fundatorów. Jack Dorsey opublikował tweet o treści: Inviting coworkers. Natomiast pierwszy tweet z przestrzeni kosmicznej został przesłany w maju 2009 roku, przez przebywającego na pokładzie międzynarodowej stacji kosmicznej astronautę NASA – T.J. Creamera i brzmiał on: Hello Twitterverse! We r now LIVE tweeting from the International Space Station – the 1st live tweet from Space! :) More soon, send your’s. O tym jak szybko rozrasta się Twitter świadczą opublikowane na oficjalnym blogu serwisu statystyki: w 2011 roku użytkownicy Twittera wysyłali 140 milionów tweetów dziennie, każdego dnia powstawało około 460 tysięcy nowych kont na serwisie. Jak dotąd rekordową liczbę tweetów na sekundę zanotowano 25 czerwca 2009 roku (w dniu śmierci Michaela Jacksona) – 456 wiadomości na sekundę47. Polska Twittosfera zdecydowanie zdominowana jest przez media i polityków. Najpopularniejsze na Twitterze konta należą właśnie do posłów i dziennikarzy – to oni napędzają polskojęzyczną dyskusję na mikroblogu. W przeciwieństwie do Facebooka, gdzie publikowane treści mają najczęściej charakter oficjalny, Twitter wciąż pozostaje miejscem swobodnej wymiany zdań. Tweety osób publicznych (dostępne dla wszystkich) bywają niecenzuralne, osobiste lub nawet niezgodne z ich oficjalnymi, publikowanymi w mediach stanowiskami. Intymna atmosfera i wolność wypowiedzi panująca na mikroblogu to jednak tylko pozory – publikujący są bowiem pod ciągłą obserwacją innych mediów. Dziennikarze chętnie cytują wypowiedzi kolegów z branży lub polityków w swoich artykułach, często traktują tweety jak oficjalne oświadczenia. Dziennikarz poszukujący informacji o stosunku
47
Zob. Twitter blog. Pobrano z lokalizacji http://blog.twitter.com, [dostęp: 14.03.2011].