references
Ś W I AT, K T Ó R Y P O T R Z E B U J E E D U K A C J I M E D I A L N E J . . .
73
Początkowo największą popularność w tym serwisie zdobywały materiały profesjonalne, które zamieszczane były na YouTubie zarówno przez twórców, jak i innych użytkowników serwisu (często bez wiedzy i zgody autorów). YouTube stał się miejscem, w którym można odnaleźć niemal każde nagranie muzyczne, program telewizyjny czy spot reklamowy, tym samym będąc najbogatszym archiwum audiowizualnym w historii. Wraz z rozwojem serwisu oraz wzrostem dostępności szybkiego i stałego Internetu (pozwalającego nie tylko na odbieranie, lecz także na przesyłanie filmów), na YouTubie coraz większą sławę zyskały amatorskie materiały. Nagrania te najczęściej miały ekstremalną i szokującą zawartość (nagrania z „ukrytej kamery”, materiały z wypadków) lub też miały charakter rozrywkowy (zabawne wpadki, filmy o zwierzętach). Użytkownik udostępniający dany film zwykle się nie ujawniał – osoba prezentująca materiał nie była istotna dla innych użytkowników, a najpopularniejsze filmy miały różnych autorów (w niewielu przypadkach jeden autor miał większą ilość bardzo popularnych filmów). Rosnąca popularność YouTube’a, połączona z szeroko dostępnym Internetem, a także nowymi zasadami serwisu (użytkownicy o największej liczbie wyświetleń oraz z dużą grupą subskrybentów otrzymują wynagrodzenie za każdą odsłonę ich filmu pod warunkiem, że zgodzą się na zamieszczanie reklam) przyczyniły się do powstania nowego typu youtubowych amatorskich programów. Wysoką oglądalność zyskują teraz nie filmy, lecz kanały YouTube’a. Kanał ma jednego lub kilku stałych autorów (tzw. youtuberów), nazwę oraz konkretną tematykę. Już nie tylko zawartość ma znaczenie, użytkownicy oglądają film, ponieważ są ciekawi kolejnego nagrania danego autora. Widzowie kanału często nie wiedzą, o czym jest dany film, wiedzą natomiast jaki jest styl autora. Przypomina to oglądanie ulubionego programu telewizyjnego. Twórcy najpopularniejszych programów na YouTubie (niektóre mają milionowe wyświetlenia) stają się osobami rozpoznawalnymi i wykorzystują swoją internetową sławę w dalszej karierze, często podpisują umowy sponsorskie lub też zamieszczają reklamy na swoim kanale, co pozwala im na czerpanie zysków ze swojej twórczości. Amatorski twórca na YouTubie może pozwolić sobie na większą swobodę wypowiedzi, nie ograniczają go zasady obowiązujące w stacjach telewizyjnych, jego jedynym kontrolerem jest odbiorca. Medium, dla