references
1 70 C Z Ę Ś Ć
III
z ich pamięci roboczej67. Wyniki badań wskazują na to, że wielozadaniowość nie wynika z faktu, że ktoś potrafi poradzić sobie z kilkoma zadaniami jednocześnie, lecz z braku umiejętności ignorowania bodźców i koncentracji na jednym zadaniu68. Pomimo istotnych różnic w wynikach uzyskanych przez obie grupy trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o źródło tego zjawiska. Można odwołać się do dwóch ścieżek interpretacji, mianowicie do interpretacji opartej na efekcie selekcji lub efekcie treningu. W pierwszym przypadku możemy mówić o grupie, dla której korzystanie z wielu mediów jednocześnie jest charakterystycznym stylem życia, osoby postępują w ten sposób ponieważ to zapewnia im rozrywkę, dostarcza bodźców. Drugą z przyczyn wspomnianych różnic może być fakt, że z powodu stosowania tego typu praktyk w którymś momencie dochodzi do deficytów na skutek intensywnego kontaktu z mediami, zmieniają się umiejętności w zakresie uwagi czy pamięci roboczej. Efektem częstego korzystania z kilku mediów jednocześnie może być powierzchowne i mniej efektywne przetwarzanie informacji, co nie zmienia faktu, że młodzi ludzie lepiej radzą sobie w sytuacji korzystania z wielu mediów jednocześnie. Badania pokazały, że starszym osobom zdecydowanie trudniej odfiltrować bodźce rozpraszające, swobodnie przechodzić od jednego zadania do drugiego i koordynować wiele zadań jednocześnie69.
Podsumowanie
Podsumowując dyskusję o poznawczym i emocjonalnym oddziaływaniu przekazów medialnych oraz nowych technologii na młodych odbiorców, warto jeszcze raz podkreślić, że ich negatywny wpływ jest przede wszystkim uwarunkowany częstotliwością i intensywnością tego doświadczenia. Na skutek częstego kontaktu z przekazem medialnym bogatym w negatywne treści, jak i z podobnym realnym doświadczeniem odbiorca może wykształcić cały szereg mechanizmów
Tamże. Por. D.M. Sanbonmatsu, D.L. Strayer, N. Medeiros-Ward, J.M. Watson, Who Multi-Tasks and Why?, op. cit. 69 Por. J.A. Anguera, J. Boccanfuso, J.L. Rintoul, O. Al-Hashimi, F. Faraji, J. Janowich, E. Kong, Y. Larraburo, C. Rolle, E. Johnston, A. Gazzaley, Video Game Training Enhances Cognitive Control in Older Adults, „Nature”, 5 września 2013.
67 68