references
298 C Z Ę Ś Ć
III
dziś jeszcze urządzenia) oferują możliwości nagrywania i odtwarzania filmów, z czego korzystają miliony użytkowników, ujawniając w tym działaniu pasję co najmniej tak wielką, jak amatorzy fotografii. Jest to w każdym razie pasja wciąż świeża, podsycana możliwością publikowania w sieci filmów i rozmaitych tekstów parafilmowych. Dzięki tym samym możliwościom i cyfrowej naturze również fotografia stała się (z górą dekadę wcześniej) domeną powszechnej, masowej twórczości. Myśląc zarówno o fotografii, jak i o filmie, rzec można, iż nigdy jeszcze możliwości twórczego wypowiadania się w tych dziedzinach i szerokiego publikowania tekstów kultury o tej naturze nie były tak powszechne. Dwa zatem niewątpliwe czynniki – dominacja języka filmu w kulturze audiowizualnej oraz masowa dostępność urządzeń rejestrująco-odtwarzających – sprawiają, iż wciąż żyjemy w epoce kulturowej hegemonii filmu. Nie jest to już czas dominacji kina, ale nadal – epoka wszechobecności kulturowego paradygmatu, którego istotę stanowią ruchome obrazy połączone z dźwiękiem. Wielość i różnorodność postaci, w jakich ujawniają się na ekranach, oraz zniewalająca sugestywność ich oddziaływania sprawiają, iż edukacja filmowa – pojmowana jako sztuka kształtowania kompetencji odbiorczych i twórczych oraz wychowanie do świadomego i krytycznego egzystowania pośród audiowizualnego uniwersum – jest (już zresztą od dawna) jednym z głównych wyzwań dla szkoły, a także całej sfery kulturowego kształcenia pozaszkolnego i pozasystemowego. Niestety – ten stan rzeczy nie kształtuje wystarczająco wyraźnie państwowych polityk edukacyjnych w krajach europejskich. Chlubny przykład Irlandii, Australii czy niektórych prowincji kanadyjskich wciąż pozostaje wzorem do naśladowania.
Nauczyć „bawić się w film” – czyli o konieczności kształtowania kompetencji audiowizualnych
Zastanawiająca niechęć szkoły (nie tylko polskiej) wobec idei kształcenia kompetencji odbioru i wartościowania filmów jest dziś anachronizmem. Dlaczego? Odsuńmy odpowiedź na koniec wywodu stanowiącego treść tego podrozdziału i zestawmy aktywność Polaków