references
282 C Z Ę Ś Ć
III
Niezbędne jest także zwrócenie uwagi na rodzaje informacji, których tak liczna grupa respondentów w omówionym powyżej badaniu poszukuje w przestrzeni wirtualnej. Ponad 70% badanych twierdzi, że są to takie wiadomości, które są niezbędne do nauki (wykres 5).
100% 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0%
m ja e D a y i ne da bb zd uk or ic yk ln G w w an ac fil ug sł iu w ie e e y y t aw sp ro an /A ho na ko ra ja st a, ro ow ,u ltu ór gr ry RT V do yk pr d te pu ie or yz
72,64% 62,40% 48,71% 35,02% 31,10% 31,43% 28,79% 27,84% 32,61% 28,08% 26,83%
27,42%
19,25%
17,20%
19,99% 6,57% 0,56%
in ne
am
tu
ła
za
m
ku
uz
o-
ot ny pr
zk
ko
ne
zn
m
/m dy ce
iz
gr
ęt
ro
a
m
eb
ny
ro
zd
rz
ko
ni
ro
ic
om
ze
trz
op
sp
żk
fo
aj
ar
le
kr
ią
po
on
yd
te
ks
ek
Wykres 5. Rodzaj informacji wyszukiwanych w sieci. Oprac. A. Dziak, na podst.: Wykres 4. Działania podejmowane w sieci przez internautów w wieku 15-17 lat, [w:] J. Jasiewicz, Kompetencje informacyjne młodzieży. Analiza – stan faktyczny – kształcenie na przykładzie Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii, SBP, Warszawa 2012, s. 53.
Wyniki wspomnianego już badania IBE dostarczają szczegółowych informacji na temat kategorii tych naukowych pomocy, z których uczniowie korzystają. Należy podkreślić, że nie są one z pewnością związane z poszukiwaniem tekstów lektur szkolnych w wersji elektronicznej: Braków w czytelnictwie uczniów nie wypełnia książka elektroniczna – blisko 2/ 3 uczniów nie czyta książek zapisanych elektronicznie lub czyta sporadycznie – kilka razy w roku (63,7%). Mniej niż 1/ 10 uczniów deklaruje czytanie książek elektronicznych co najmniej raz w tygodniu (8,9%). Ten sam odsetek uczniów potwierdza, że książki elektroniczne czyta rzadziej niż raz w tygodniu, ale nie rzadziej niż raz w miesiącu38.
38
Raport tematyczny z badania „Dydaktyka literatury i języka polskiego
sa
m
w
oc
z
ho
gr
od
u
i,
y
uk
tó
w