references
334 C Z Ę Ś Ć
III
istotnym elementem jest nabycie określonych umiejętności czy podstawowej wiedzy, to czynnikiem w największym stopniu gwarantującym sukces jest odpowiednie podejście do edukacji jako takiej. Postawa aktywna, zakładająca samodzielne poszukiwanie wiedzy i chęć kształcenia się przez całe życie. Dopiero na tym fundamencie można w najbardziej efektywny sposób wspierać edukację medialną. W odniesieniu do obecnych roczników osób w wieku 50 lat i więcej edukacja medialna jest ściśle powiązana z edukacją cyfrową, choćby ze względu na powszechność występowania nowych technologii w życiu codziennym i możliwości wykorzystywania technologii cyfrowych w procesie edukacji. Wykluczenie cyfrowe dotyka również w największym stopniu osoby starsze. Jednak, tak jak wcześniej podkreślano, nie są to pojęcia tożsame. Co za tym idzie, warto zastanowić się nad poszerzeniem tematyki tradycyjnych szkoleń z zakresu obsługi komputera i Internetu o elementy edukacji medialnej związanej z selekcją i krytyką dostępnych źródeł. Nie należy również zapominać, że pomimo rosnącej roli nowych mediów, wciąż – biorąc pod uwagę zarówno powszechność, jak i poświęcony przez osoby starsze czas wolny – dominującym medium dla polskich seniorów jest telewizja. Badania jakościowe pokazują również, że kluczowa jest rola zaufanych osób, członków rodziny bądź przyjaciół i bliskich znajomych, które mogłyby wspierać osoby starsze w pokonywaniu codziennych problemów i na bieżąco wyjaśniać niektóre zagadnienia. Rolę taką mogliby też pełnić lokalni animatorzy odpowiadający za wspieranie i aktywizowanie osób starszych, co jest szczególnie istotnie w odniesieniu do rosnącej grupy osamotnionych seniorów. Istotne jest także istnienie przyjaznej przestrzeni publicznej, jaką mogą być np. lokalne biblioteki, czy wspomniane wcześniej Uniwersytety Trzeciego Wieku. Ostatnim z elementów są powszechnie dostępne i dostosowane do odbiorcy, jeśli chodzi o formę i treść, materiały edukacyjne. Na zakończenie chcielibyśmy podkreślić, że choć niewystarczająca edukacja medialna rzadko jest wymieniana wśród głównych barier
J. Kielan, A. Strzemieńska, K. Wala, Zaradność w Sieci. Diagnoza kompetencji medialnych Polaków, Fundacja Nowoczesna Polska, Warszawa 2014.