references
W P ŁY W S P O S O B Ó W K O R Z Y S T A N I A Z M E D I Ó W N A P O Z N A W C Z E . . .
1 73
czyli prawidłową ocenę wiarygodności docierających treści, a przede wszystkim umiejętność krytycznego myślenia75. Zwłaszcza, że niedojrzałość funkcji wykonawczych młodych ludzi nie zawsze pozwala im na odfiltrowywanie zbędnych treści. Filtrem w tym przypadku ma być wiedza o tym, jak budowa przekazu działa na odbiorcę treści. Umożliwianie dzieciom kontaktu z mediami od najmłodszych lat powoduje, że stają się one biernymi odbiorcami bodźców, które stymulują ich niedojrzałe systemy nerwowe, pozbawione dojrzałych funkcji wykonawczych. Skutek jest taki, że dzieci bardzo szybko mogą uzależnić się od mediów jako podstawowego źródła bodźców i przyzwyczaić do nich, żądając w konsekwencji coraz większego poziomu stymulacji w rzeczywistym życiu. Kiedy obniża się poziom adrenaliny u dzieci, rodziców nie powinien dziwić fakt, że dziecko czuje się znudzone i absolutnie niezainteresowane tym, co się wokół niego dzieje (dziecko musi mieć kontakt z czymś bardzo ekscytującym, żeby zareagowało ciekawością). Wyniki badań opisane w niniejszym artykule wskazują na to, że o ile młodych ludzi można traktować jak tubylców w cyfrowym świecie, który to bez wątpienia jest ich naturalnym środowiskiem, o tyle językiem mediów porozumiewają się oni często w sposób intuicyjny. Bez zrozumienia głębszych reguł, które nim rządzą, nie można postawić – zgodnie z tym, co pisał Prensky – znaku równości pomiędzy „cyfrowymi tubylcami” a native speakerami cyfrowego języka komputerów, gier komputerowych i Internetu76. Kluczowym zadaniem współczesnych nauczycieli jest zatem dowiedzieć się jak wykorzystać nowe technologie w celu efektywnego dotarcia do „cyfrowych tubylców”. W większości przypadków nauczyciele zdają sobie sprawę z tego, że nie potrafią dotrzeć do współczesnych uczniów tak jak robili to kiedyś, więc stają przed trudnym wyborem. Jedną z możliwości jest ignorowanie różnic pomiędzy „cyfrowymi tubylcami” a „cyfrowymi imigrantami”, którymi często są i pozostanie przy tradycyjnych metodach uczenia, albo też wejście
75 Por. I. Rowlands, D. Nicholas, P. Williams, P. Huntington, M. Fieldhouse, B. Gunter, R. Withey, H.R. Jamali, T. Dobrowolski, C. Tenopir, The Google Generation…, op. cit. 76 Por. M. Prensky, Digital Natives, dz. cyt.