references
E D U KAC J A M E D I A L N A W P O LS C E : K R A J O W E P O D E J Ś C I E . . .
4 7 1
Ponieważ jednak w obiegu funkcjonuje wiele różnych sposobów rozumienia i interpretacji czym jest, a czym nie jest edukacja medialna, autorka niniejszym zarysowuje uproszczoną wersję ram, które wyznaczają jej sposób ujęcia media literacy. Dla autorki jest to zatem alfabetyzacja medialna rozumiana jako trwały, złożony proces społeczno-kulturowy, który obejmuje wszystkie grupy społeczne i wiekowe. Efektem tego procesu jest nabywanie kompetencji rozumianych jako wynik wiedzy, umiejętności i postaw w podziale na trzy komponenty: edukację do mediów, edukację poprzez media i edukację o mediach, przy czym przez pojęcie „media” autorka rozumie zarówno media tradycyjne, jak też tzw. nowe media i technologie informacyjno-komunikacyjne (tzw. TIK). W artykule autorka odwołuje się do pojęcia media literacy, traktując je jako skrót od pełnej formuły tj. media and information literacy (MIL). Przyjęcie MIL jako punktu odniesienia wynika z autorytetu promującej ten zwrot Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury (UNESCO) oraz przyjęcia tej terminologii przez społeczność międzynarodową. Świadczą o tym choćby kolejne deklaracje tej społeczności, których zakres obejmuje media and information literacy. Terminem tym posłużyło się także I Europejskie Forum Media and Information Literacy, które odbyło się w maju 2014 roku w Paryżu pod auspicjami UNESCO, GAPMIL i Komisji Europejskiej. W artykule tym autorka pomija również oczywiste i wielokrotnie przytaczane argumenty na rzecz potrzeby i wagi media literacy. Żywi bowiem, być może zbyt optymistyczne, przekonanie, że nie ma już nieprzekonanych do tego, iż ustawiczna edukacja medialna dla wszystkich grup społecznych i wiekowych jest niezbędna i że jest to zadanie każdego z państw. Wszyscy bowiem, od niemowlęcia z wielokrotnie powielanym cyfrowo bezzębnym uśmiechem po sześciolatki, które – wedle badań brytyjskiego OFCOM3 – mają średnio taki sam iloraz inteligencji cyfrowej (digital quotient) jak czterdziestopięciolatki, aż po rozmawiającego przez komórkę osiemdziesięciolatka; wszyscy – mniej lub bardziej żyjemy w zmediatyzowanej i stechnologizowanej rzeczywistości, a nasze umiejętności w tym zakresie
OFCOM, The Communications Market Report 2014, [online:] http://stakeholders.ofcom.org.uk/market-data-research/market-data/communications-market-reports/cmr14/uk/ , [dostęp 08.09.2014].
3