references
Ś W I AT, K T Ó R Y P O T R Z E B U J E E D U K A C J I M E D I A L N E J . . .
57
• integrowanie wiedzy polegającej na używaniu narzędzi z rozległą wiedzą o społecznych interakcjach i komunikowaniu, • ocena stanu rozwoju edukacji medialnej i powiązanie tej wiedzy z narodowym systemem edukacji31. Tak więc w istocie to, co proponują badacze USA i Europy Zachodniej zmierza do uczynienia z edukacji medialnej supernauki, a na pewno nauki integrującej wiele obszarów humanistycznej refleksji. Zwróćmy ponadto uwagę, że powyższa propozycja nie jest bynajmniej szczytem radykalizmu. W gruncie rzeczy potwierdza ona nastawienie sygnowane jako postmodernistyczny model32, jest niewątpliwie pomysłem mniej zobowiązującym w stosunku do modelu edukacji rozumianej nie tylko jako dziedzina wiedzy interdyscyplinarnej, ale także jako uczenie kompetencji wizualnej i „wprowadzenie do społeczeństwa obywatelskiego”. W tej wizji cała koncepcja uczenia ulega zmianie w kierunku wychowania społecznego i obywatelskiego – z mediami i poprzez media.
Zrozumieć agresywnego ucznia i błazna z kamerą
We wrześniu 2003 roku stacja TVN pokazała materiał filmowy, który wstrząsnął opinią publiczną i wprowadził spore zamieszanie w resorcie edukacji. Otóż grupa uczniów toruńskiej szkoły terroryzowała nauczyciela języka angielskiego podczas lekcji. Uczniowie dręczyli słownie, stosowali przemoc fizyczną lub tylko symulację przemocy, zatrzymując ciosy kilka centymetrów przed ciałem znieważanej osoby. Pokazywano także obsceniczne zachowania seksualne – i to zarówno hetero-, jak i homoseksualne. Nie ma wątpliwości, że były to działania naganne, noszące znamiona przestępstwa: telewidzowie zobaczyli obrazy przemocy i poniżania. A wszystko to zostało odkryte i podane do publicznej wiadomości dlatego, że napastnicy rejestrowali swoje ekscesy kamerą wideo. W przedstawionym materiale widać było,
31 S. Tella, Media and Man - On Whose Terms? Aspects of Media Education, op. cit., s.11-21 oraz: D.M. Considine, Are We There Yet? An Update on the Media Literacy Movement, „Educational Technology”, July-August 1995, s. 32-43. 32 T. Szkudlarek, Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.