references
TECHNIKI CYFROWEGO WSPOMAGANIA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
27 1
zachowania informacyjne
• sprawne i skuteczne docieranie do informacji oraz jej gromadzenie • krytyczna ocena informacji
zachowania produkcyjne
• tworzenie, przetwarzanie i prezentacja treści • prawne aspekty produkowania i dystrybucji treści
życie w Internecie
• dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi • bezpieczeństwo i prywatność • partycypacja w społecznościach internetowych
Rys. 1. Obszary w modelu kompetencji uwzględnionych w programach nauczania do przedmiotów obligatoryjnych w klasach 4-6. Oprac. A. Dziak, na podstawie: R. Piotrowska, E. Rozkosz, Ilościowa analiza programów nauczania, [w:] Dzieci Sieci. Kompetencje komunikacyjne najmłodszych. Raport z badań, Gdańsk 2012, s. 73-83, [online:] http://www.dzieci-sieci.pl .
Przegląd programów pozwolił autorom na stwierdzenie, że największy udział w kształtowaniu kompetencji informacyjnych uczniów w wieku 9-13 lat mają takie przedmioty jak: zajęcia komputerowe, język polski oraz plastyka15. Są to jednak tylko trzy spośród pozostałych przedmiotów obowiązkowych na II etapie kształcenia. Wynika z tego, że twórcy programów zwalniają z obowiązku zapisanego w podstawie programowej o konieczności realizacji tego zadania na wszystkich przedmiotach. Udział poszczególnych przedmiotów w kształtowaniu zachowań informacyjnych, produkcyjnych i życia w Internecie został zaprezentowany na rysunku 2.
15
Por. tamże, s. 86.