references
KO M P E T E N C J E C Y F R O W E G I M N A Z J A L I S T Ó W W Ś W I E T L E B A DA Ń I C I LS . . .
2 1 1
2. Docieranie do informacji i ich ocenianie – połączone tu zostały dwie umiejętności, które można traktować rozdzielnie; autorzy koncepcji argumentują jednak, że wraz z rozwojem przede wszystkim wyszukiwarek internetowych samo docieranie do informacji staje się coraz prostsze i jest coraz mniejszą barierą, z kolei prawdziwym wyzwaniem jest umiejętność selekcji znalezionych informacji. Zdolności mieszczące się w tym aspekcie można oczywiście stopniować – łatwiejsze zastosowania to np. znalezienie informacji w obrębie danej strony internetowej, skonstruowanie zapytania do wyszukiwarki informacji (w odpowiedzi na konkretną potrzebę informacyjną), czy w końcu szacowanie wiarygodności informacji na podstawie jej cech (np. formalnych). 3. Zarządzanie informacjami – chodzi tutaj nie o techniczną umiejętność zapisania lub odczytania informacji przy pomocy komputera, ale o merytoryczną kompetencję organizowania wiedzy w taki sposób, aby można było z niej efektywnie korzystać. Mówimy o takich zastosowaniach, jak tworzenie struktury plików i folderów (w tym ich nazewnictwa), sortowanie i filtrowanie informacji z baz danych, dopasowywanie struktur baz danych do konkretnych zastosowań. W ramach gałęzi pierwszej mamy do czynienia z kompetencjami pozwalającymi pozyskiwać i przechowywać informacje, jednak zwykle to dopiero połowa zadania – najczęściej w sytuacjach życiowych konieczne jest użycie informacji (np. przetworzenie, adaptacja) i podzielenie się wynikami tego procesu – za to odpowiada druga gałąź, na którą składają się cztery aspekty: 1. Przekształcanie informacji – osoba kompetentna w tym aspekcie potrafi zmieniać informację tak, aby dobrze dopasować ją do konkretnej sytuacji informacyjnej – konwencji formalnej, charakterystyki odbiorcy czy własnych celów. Zwykle wiąże się to z koniecznością zmiany formatowania, operowania grafiką, aby np. dodać nagłówki w tekście, czy zmienić informację tekstową lub numeryczną na grafikę (np. wykres). 2. Tworzenieinformacji – ten aspekt dotyczy sytuacji, w których tworzymy zupełnie nowy lub znacząco zmodyfikowany produkt informacyjny, taki jak np. samodzielnie zaprojektowana kartka urodzinowa, prezentacja czy artykuł / raport.