references
W P ŁY W S P O S O B Ó W K O R Z Y S T A N I A Z M E D I Ó W N A P O Z N A W C Z E . . .
1 67
w dziedzinie refleksji i oceny, najsłabiej spośród umiejętności badanych wypadła interpretacja tekstu. Wnioski płynące z publikacji zebranych przez naukowców z British Library podkreślały trudności młodych użytkowników mediów z oceną wiarygodności różnych treści prezentowanych w Internecie oraz z rozróżnianiem rzetelnych danych od tych mniej wiarygodnych informacji. Co więcej, okazało się, że młodzież niekoniecznie radzi sobie lepiej z wyszukiwaniem informacji niż dorośli. Zgodnie z mitem „cyfrowych tubylców” młodzi ludzie powinni dysponować lepszymi kompetencjami i umiejętnościami w zakresie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) niż osoby dorosłe62. Wyniki badania PIAAC (OECD, 2013) w grupie osób w wieku 16-24 nie potwierdziły tego mitu – 12,4% osób z tej grupy wiekowej w polskiej próbie odmówiło rozwiązywania komputerowej wersji testów PIAAC, a 7,6% nie wykazywało się podstawowymi umiejętnościami obsługi komputera. Wyniki pokazały, że w polskiej próbie tylko 37,9% osób w wieku 16-24 osiągnęło 2. lub 3. poziom umiejętności, podczas gdy średnia OECD wynosi 50,6%. Wyniki badania PIAAC, podobnie jak wyniki badania PISA z 2009 i 2012 roku, poddają w wątpliwość mit „cyfrowych tubylców” i pokazują, że także wśród młodych ludzi istnieje grupa osób pozbawionych podstawowych umiejętności obsługi komputera, która ma trudność z wykorzystaniem go do różnego rodzaju codziennych zadań. Można ją szacować na co najmniej 7,6%. Dodatkowo 12,4% odmówiło udziału w komputerowej wersji badania. Grupa ta, jak wynikało z danych, najrzadziej wykorzystuje TIK w życiu codziennym i w pracy. Z dużym prawdopodobieństwem można zatem założyć, że przyczyną odmów były niskie umiejętności osób badanych w tej dziedzinie. W procesie poszukiwania źródeł tak słabych wyników uzyskanych w badaniu PISA i badaniu PIAAC warto przeanalizować proces nabywania przez dzieci i młodzież kompetencji medialnych i informacyjnych. Zwłaszcza że wszystkie roczniki w grupie 16-24 uczęszczały do gimnazjum, w którym informatyka jest obowiązkowa.
K. Facer, R. Furlong, Beyond the Myth of the ‘Cyberkid’: Young People at the Margins of the Information Revolution, „Journal of Youth Studies”, 4(4)/2001, s. 451-469.
62