references
E D U KAC J A M E D I A L N A W P O LS C E : K R A J O W E P O D E J Ś C I E . . .
425
europejskich dzieł i zwiększanie dostępu do kultury” – czytamy na stronie internetowej tego Programu13. Biorąc powyższe pod uwagę nie powinno zatem dziwić, że komponent Kultura w tym programie jest skierowany głównie do producentów filmów i gier komputerowych, dystrybutorów, agentów sprzedaży, organizatorów szkoleń, festiwali filmowych, targów branżowych, wydarzeń budujących i rozwijających widownię filmów europejskich14. Z unijnego punktu widzenia jest to czysta konsekwencja wybranych priorytetów i celów operacyjnych. Natomiast z puntu widzenia potrzeb szeroko rozumianej, powszechnej i prowadzonej w procesie lifelong learning edukacji medialnej mamy do czynienia z przedmiotowym i podmiotowym zawężeniem. W ostatnich latach w obszarze zainteresowania organów unijnych zauważyć można zdecydowane przesunięcie akcentu z media literacy na digital literacy, przy czym najczęściej używa się tu zwrotów digital skills/e-skills. Zmiana ta, oprócz warstwy językowej, jest probierzem zmiany merytorycznej, tj. zmiany funkcji i celu prowadzonej w tym zakresie polityki. Nie chodzi już, jak w przypadku media literacy, o ustawiczną alfabetyzację wszystkich grup wiekowych i społecznych, w efekcie czego osiąga się kompetencje rozumiane jako wynik wiedzy, umiejętności i postaw. Jeśli chodzi o e-skills, to działania w tym zakresie skupiają się na jednym z trzech wymiarów tj. na umiejętnościach, a ponadto nakierowują je na obszar, który z administracyjnego punktu widzenia jest bardziej konkretny i łatwiej mierzalny, tj. obszar cyfryzacyjny. Poza tym, sytuują ten obszar w czułym dla wszystkich państw członkowskich kontekście, tj. zatrudnienia i wzrostu konkurencyjności gospodarki. W krótko- i średnioterminowej perspektywie takie zoperacjonalizowanie kierunku polityki unijnej jest rozwiązaniem pragmatycznym i zrozumiałym, gdy za punkt odniesienia przyjmie się perspektywę danej kadencji. Niemniej jednak są też cele rozwojowe i cywilizacyjne, które wykraczają poza taką perspektywę i dla nich również należy znaleźć właściwą formułę realizacyjną.
http://www.kreatywna-europa.eu/ , [dostęp 28.08.2014]. Tamże.
13 14