references
EDUKACJA MEDIALNA – ROLA TELEWIZJI PUBLICZNEJ
40 1
się nowe pojęcia usiłujące opisać radykalnie zmieniający się ekosystem mediów. Na początku XXI wieku Marc Prensky dał nam swoich „cyfrowych tubylców” – czyli ludzi posługujących się cyfrową mową komputerów jako językiem ojczystym, oraz „cyfrowych imigrantów” – tych urodzonych w erze „przedcyfrowej”, którzy muszą uczyć się „cyfrowego” jak języka obcego. Ich „zagubienie” w cyfrowym świecie najlepiej ilustruje to (żartuje Prensky), że czasem telefonują do nas, żeby zapytać, czy otrzymaliśmy ich email3. Po Prenskym dyskurs „wykluczenia cyfrowego” dał nam pojęcia takie jak „cyfrowi bogacze i ubodzy” (digital have’s and have-not’s)4. Ze względu zaś na rozwój technologii mobilnej współczesna literatura przedmiotu z kolei określa czasem „cyfrowych tubylców” jako „nigdy-nie-podłączonych-przewodem” (cord-nevers), w odróżnieniu od „cyfrowych imigrantów” – czyli „tych, co odcięli przewód” (cord-cutters). Jeżeli język z trudem nadąża za konceptami współczesnych mediów, to czyż należy się dziwić, że nie nadążają za nimi systemy edukacji medialnej? Na przykład – jeżeli chodzi o formalną edukację medialną, to utarło się przekonanie, że bardziej tradycyjne nastawiona część nauczycieli ze względu na ograniczone często doświadczenie w posługiwaniu się nowoczesnymi technologiami odnosi się z rezerwą do edukacji medialnej (nie czując się po prostu pewnie w tej dziedzinie). To nie żarty – mówił Prensky w 2001 roku – to bardzo poważna sprawa, bo największym problemem dzisiejszej edukacji jest to, że nasi nauczyciele – „imigranci cyfrowi” – mówiący staroświeckim językiem ery przed-cyfrowej, z trudem radzą sobie z uczeniem młodzieży mówiącej całkowicie nowym językiem5. Od tego czasu problem został nie tylko dostrzeżony, ale i gruntownie opisany. Napisano morze słów, także w Polsce, o potrzebie edukowania edukujących, ale wciąż trudno stwierdzić, czy i w jakim stopniu zrozumienie potrzeby przekłada się na praktykę, a nawet, czy rzeczywiście edukacja medialna w ogóle funkcjonuje
3 M. Prensky, Digital Natives, Digital Immigrants, „On the Horizon”, Vol. 9, No. 5, October 2001. 4 J.S. Howland, The ‘Digital Divide’: Are We Becoming a World of Technological ‘Haves’ and ‘Have-nots?’, The Electronic Library, Vol. 16 Iss: 5 / 1998, s. 287-289. 5 M. Prensky, op. cit.