references
M ŁO D Z I E Ż I N O W E M E D I A : S O C J A L I Z AC J A P O D W Ł AS N Y M N A D Z O R E M
1 87
n Pierwsze miejsce
Wiek 15-19 20-24 25-29 30-39 40-49 50-59 60+
n Drugie miejsce
Telefon komórkowy 2,29 2,11 2,29 2,39 2,61 2,89 3,49
n Trzecie miejsce
Radio 3,90 3,77 3,52 3,40 3,11 2,98 2,43
n Czwarte miejsce
Internet 1,85 2,13 2,40 3,06 3,67 4,06 4,48
n Piąte miejsce
Telefon stacjonarny 4,54 4,61 4,50 4,21 3,97 3,62 3,23
Telewizja 2,24 2,38 2,28 1,94 1,64 1,45 1,36
Rys. 4. Hierarchia ważności mediów a wiek użytkowników. Źródło: World Internet Project Poland 2010, s. 36.
Zmieniają się preferencje sprzętowe. Odsetek osób korzystających z laptopów (71%) przewyższył odsetek użytkowników komputerów stacjonarnych (57%). Jedna trzecia internautów deklaruje posiadanie smartfonu, a 12% tabletu (są to najczęściej osoby młode w wieku 15-29 lat). Zmianie ulegają również sposoby łączenia się z Internetem - 67% robi to za pośrednictwem laptopa, 55% komputera stacjonarnego, 28% smartfonu, 6% tabletu i 3% smart tv11. Wszystko to świadczy o coraz większym przywiązaniu do technologii cyfrowych i coraz większej potrzebie bycia w sieci, szczególnie widocznej wśród młodych użytkowników.
Umiejętność posługiwania się technikami komputerowymi
Umiejętność korzystania z urządzeń i technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) stała się niezbędną kompetencją obywatela społeczeństwa sieciowego. Komputery i Internet sprawiają, że można zgłębiać i poznawać świat, nie wychodząc z domu. W ten sam sposób można zwiększyć przestrzeń własnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturze. Posiadanie odpowiednich umiejętności posługiwania się komputerem i korzystania z Internetu traktowane są jako kluczowe kwalifikacje mogące przyczyniać się do powodzenia życiowego. Są to nie tylko umiejętności techniczne, lecz także interdyscyplinarne,
11
World Internet Project. Poland (2013), op. cit.