references
KOMPETENCJE MEDIALNE OSÓB W WIEKU 50+...
323
Bardzo duże różnice obserwujemy również pod względem czasu poświęcanego na korzystanie z poszczególnych mediów. Osoby w wieku 50 i więcej lat najwięcej czasu spędzają przed telewizorem – średnio 18 godzin i 17 minut tygodniowo (osoby młodsze: 12 godzin i 20 minut). Radia słuchają przeciętnie przez 11 i pół godziny w tygodniu, czyli o ponad 2 godziny dłużej niż osoby w wieku 15-49 lat. Więcej czasu poświęcają także na czytanie prasy w wersji papierowej (2 godziny i 45 minut, a osoby młodsze jedynie godzinę i 25 minut). Osoby w wieku 50+, nawet jeśli korzystają z Internetu, to robią to znacznie mniej intensywnie niż młodsi użytkownicy. Internauci mający 15-49 lat spędzają w sieci prawie 17 godzin tygodniowo, podczas gdy starsi jedynie nieco ponad 10 i pół godziny. Podsumowując, należy stwierdzić, że wzorce korzystania z mediów są bardzo różne w różnych grupach wiekowych. Z pewnością ma to również bezpośredni związek z kompetencjami korzystania z różnych mediów. Przede wszystkim jednak ma daleko idące konsekwencje dla sposobów pozyskiwania informacji. Dla starszych pokoleń znacznie ważniejsze są media tradycyjne, podczas gdy wśród osób poniżej 50. roku życia jako najważniejsze źródło informacji wymieniany jest już Internet (por. rys. 1.).
Procent osób w danej grupie wiekowej 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% Telewizja Radio Prasa Internet 52,3% 38,5% 30% 18,7% 68,9% n15–49 lat n50+ lat 57,1% 51,1% 40,3%
Rys. 1. Procent osób uznających dane medium za bardzo ważne lub niezbędne dla pozyskiwania informacji. Oprac. własne na podstawie danych WIP 2013.
Polska edycja badania World Internet Project z 2013 roku pokazuje, że podobnie jest ze znaczeniem różnych mediów jako źródła rozrywki. Dla osób starszych znacznie ważniejsze są media tradycyjne, podczas gdy dla młodszych większą rolę odgrywa Internet.