references
1 62 C Z Ę Ś Ć
III
rejestrowane. Efektem mogą być trudności z uchwyceniem czegoś co wymaga refleksji i głębszego zastanowienia oraz problemy z koncentracją uwagi. Dodatkowo może pojawić się problem w zakresie myślenia przyczynowo-skutkowego na skutek częstego kontaktu z mediami, które dostarczają przekazów o zaburzonej chronologii i związkach przyczynowo-skutkowych56. Młodszą grupę „cyfrowych tubylców” określa się często mianem „pokolenia Google”. Są to ludzie, którzy nie pamiętają czasów bez komputerów, Internetu i wyszukiwarki Google, która pojawiła się w 1998 roku. Tej grupie szczególnie chętnie przypisuje się zestaw unikatowych umiejętności, jeśli chodzi o komunikowanie się, sposoby korzystania z informacji i przekazywania ich dalej57. Na podstawie wykazu, jaki został przygotowany przez naukowców z British Library, który zawierał publikacje dotyczące sposobów wyszukiwania informacji w Internecie, nie można z przekonaniem stwierdzić, że młodzież robi to zasadniczo lepiej niż dorośli. Co ciekawe, okazało się, że tendencja do powierzchownego wyszukiwania informacji w sieci dotyczy wszystkich grup wiekowych, nie tylko młodych ludzi. Z danych z powyższych publikacji wynika również, że młodzi ludzie mają trudność z oceną jakości i wiarygodności różnych źródeł informacji oraz z odróżnianiem rzetelnych danych od mniej wiarygodnych informacji. Autorzy sugerują, że paradoksalnie coraz łatwiejsze korzystanie z wyszukiwarek pociąga za sobą brak umiejętności w zakresie precyzyjnego wyszukiwania informacji. Źródłem powyższych problemów jest fakt, że młodzi odbiorcy dysponują zbyt ubogą wiedzą na temat operatorów logicznych, efektów wyszukiwania oraz odróżniania rzeczy ważnych od nieistotnych58. Metody wzbogacenia dotychczasowej wiedzy o informacje, które są zawarte w zasobach internetowych mają sens wówczas, gdy dysponujemy już jakąś wiedzą na ten temat i chcemy ją wyłącznie uzupełniać (dotychczasowa wiedza pełni rolę filtru). Świadomość faktu, że cały czas mamy dostęp do Internetu nie
Por. M. Spitzer, Cyfrowa demencja, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2013. Por. I. Rowlands, D. Nicholas, P. Williams, P. Huntington, M. Fieldhouse, B. Gunter, R. Withey, H.R. Jamali, T. Dobrowolski, C. Tenopir, The Google Generation: The Information Bahavior of the Reasercher of the Future, „Aslib Proceedings”, nr 60(2008), s. 290-310. 58 Tamże.
56 57