references
E D U KAC J A M E D I A L N A W P O LS C E : K R A J O W E P O D E J Ś C I E . . .
435
masowych oraz aktywnej i twórczej komunikacji, co stanowi nieodzowny warunek procesu alfabetyzacji medialnej. Strategia ta wprost nazywa edukację medialną fundamentalnym narzędziem uświadamiającym obywatelom, w jaki sposób media kształtują przekazy oraz filtrują spostrzeżenia i przekonania, a alfabetyzację medialną wszystkich obywateli, nie tylko młodzieży uczącej się, nazywa obowiązkiem państwa. Strategia określa cztery obszary kluczowe, w których konieczna jest interwencja państwa, realizowana w partnerskim współdziałaniu z obywatelami. Należą do nich: postawy i kompetencje społeczne, współdziałanie i partycypacja społeczna, komunikacja społeczna oraz kultura i kreatywność. W pierwszym z tych obszarów jako wyzwanie określono podniesienie poziomu kompetencji, a w sposobach realizacji przewiduje się: • pełną realizację do 2016 roku podstawy programowej, przygotowanej przez MEN, w zakresie edukacji obywatelskiej, kulturalnej i medialnej, przyczyniającej się do rzeczywistego nabywania postaw i kompetencji społecznych, szczególnie wśród osób w wieku 50+ oraz na obszarach wiejskich; • podjęcie współpracy między szkołami i przedszkolami, instytucjami społeczno-kulturalnymi, organizacjami pozarządowymi i animatorami, mającej na celu wspieranie pozaformalnego kształcenia na rzecz edukacji obywatelskiej, kulturalnej i medialnej; • poprawę systemu kształcenia nauczycieli i podniesienie prestiżu zawodu nauczyciela; • usprawnienie społecznych. Strategia potwierdza też, że szczególnie istotną dzisiaj gałęzią edukacji medialnej jest edukacja związana ze stosowaniem technologii informacyjnych, a działania formalne w tym zakresie (edukację szkolną) uzupełnia samodzielna aktywność ludzi młodych. Dokument zauważa też, że osoby korzystające z Internetu mają większe zaufanie do instytucji politycznych i częściej uczestniczą w projektach obywatelskich. Poza wykształceniem, podstawowym czynnikiem wpływającym na znajomość technologii informatycznych jest wiek (…). Drugą stroną tego procesu jest zagrożenie wykluczeniem cyfrowym. Za cel główny w tym obszarze określa się procesu kształcenia liderów i animatorów