references
88 C Z Ę Ś Ć
I
uczestnika dyskusji64. Młodzi mają poczucie, że nie zmuszają nikogo do udzielenia porady. Dzieje się tak dzięki zjawisku dyfuzji odpowiedzialności, z jakim mamy do czynienia w sieci. Niestety rzeczywistość nie jest tak różowa. Wiele wskazówek udzielanych na forach dyskusyjnych, czatach, za pośrednictwem poczty e-mail czy na blogach jest pisanych przez specjalistów od marketingu, którzy kierują się własnym interesem, a nie chęcią udzielenia pomocy. Bywa, że tego typu ukryte działania reklamowe mogą okazać się niebezpieczne, np. jeśli dotyczą kwestii zdrowotnych. To ukazuje nam kolejne ważne zagadnienie związane z tym, że młodzi chętnie korzystają z porad internetowych dotyczących delikatnych problemów. Na przykład takich, które dotykają sfery publicznego tabu tj. relacje damsko-męskie, dojrzewanie, używki itp. W przypadku tego rodzaju kwestii, w cyberprzestrzeni wręcz roi się od niefachowych porad, które mogą się przyczynić do utraty zdrowia, spadku samooceny czy zaburzeń w kontaktach z płcią przeciwną. Wstyd młodzieży przed starszymi i naiwność z powodzeniem wykorzystują trolle (o zjawisku trollingu wspomniano już wcześniej), naigrawając się z młodych, nieświadomych pytających. Jednym z portali, który jest „wylęgarnią” dla tego typu dewiacyjnych zachowań jest samosia.pl. Na stronie znajdziemy ponad 30 wątków tematycznych (m.in. seks, związki i romanse, ginekolog, dermatolog) i tysiące problemów, z jakimi zwracają się do internautów młodzi ludzie. Wiele z udzielanych im porad jest nierzetelnych, a czasem też wulgarnych i obraźliwych. Szukanie pomocy na portalu może przynieść odwrotny rezultat. Zamiast uzyskania odpowiedzi na pytanie, młodzi mogą spotkać się z falą krytyki czy wyśmianiem ich rozterek. Warto uczulać dzieci i młodzież na to, że informacje dostępne w Internecie mogą być pozbawione wiarygodności czy obiektywizmu. Autorzy amatorskich tekstów czy komentarzy w sieci nie posiadają odpowiednich uprawnień, takich jakimi mogą poszczycić się specjaliści, eksperci czy dziennikarze mediów tradycyjnych.
M. Szymańska, Rola Internetu w procesie edukacji dzieci i młodzieży we współczesnym świecie, [w:] Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej (red.) M. Kondracka, A. Łysak, Wrocław 2009, s. 144-152.
64