references
1 30 C Z Ę Ś Ć
Typ umysłu
II
Obszar edukacji medialnej (przykłady)
Metody kształcenia (przykłady) Wizyta w muzeum fotografii; analiza archiwalnych materiałów filmowych i telewizyjnych pod kątem wcześniej podanych przez nauczyciela kryteriów analizy Zespoły zadaniowe pracujące nad opracowaniem konkretnego zagadnienia tematu Wykład odnośnie zasad projektowania i tworzenia tych przekazów; burza mózgów Analiza studium przypadku; dyskusja Wykorzystanie technik informacyjno-komunikacyjnych do zaprezentowania własnego poglądu politycznego na forum klasy
Umysł dyscyplinarny
Historia i teoria mediów
Umysł syntetyzujący
Poszukiwanie informacji dotyczących wybranego obiektu w różnych mediach (triangulacja źródeł); porównanie i ocena rzetelności tych informacji Tworzenie projektu reklamy społecznej lub scenariusza filmu Analiza filmu etnograficznego lub telewizyjnego programu interwencyjnego Rozwój świadomości politycznej jednostki poprzez wykorzystanie mediów do celów związanych z akcją społeczno-polityczną
Umysł kreatywny Umysł respektujący
Umysł etyczny
Tabela 12. Typ umysłu, obszar edukacji medialnej i metody kształcenia. Oprac. własne.
Poszczególne typy kompetencji – w danym momencie – pozostają na określonym poziomie, który zmienia się relatywnie do aktywności kulturalnej i medialnej jednostki oraz poziomu jej wieku biologicznego i rozwojowego. Między nimi dochodzi zwykle do interakcji, ponieważ współczesne przekazy medialne mają charakter multimedialny, konwergentny, hybrydyczny i wymagają zaangażowania przynajmniej kilku typów kompetencji. Trzeci model – interakcyjny – kładzie nacisk na ciągłe interakcje między zadatkami rozwojowymi człowieka a jego środowiskiem życia jako głównymi grupami czynników determinujących zakres i jakość rozwijanych kompetencji medialnych. W przeciwieństwie do modelu rozwojowego – nacisk zostaje tu położony także na czynniki określające warunki życia konkretnej jednostki oraz dostępne dla niej zasoby edukacyjne. Aby określić ich poziom można wziąć pod uwagę czynniki przedstawione w tabeli 14.