references
M ŁO D Z I E Ż I N O W E M E D I A : S O C J A L I Z AC J A P O D W Ł AS N Y M N A D Z O R E M
1 95
ujął to Michael Merzenich, w bitwie komórek nerwowych o przetrwanie najbardziej zajętych przegrywają te funkcje umysłu, które odpowiadają za spokojne linearne myślenie, kontemplację i refleksję (potrzebną wszędzie tam, gdzie są trudne i nietypowe problemy do rozwiązania), wygrywają zaś te, które są funkcjami z niższego poziomu, bardziej prymitywne (jak koordynacja oko – ręka, szybkie reagowanie, przetwarzanie bodźców wzrokowych itp.). Umiejętności tego rodzaju pomagają szybko umiejscawiać, kategoryzować i oceniać różnorodne informacje tak, by nie tracić orientacji w tym, co się dzieje i radzić sobie w osiąganiu bieżących celów, nie budują jednak stabilnych struktur wiedzy, które można wykorzystywać w nowych sytuacjach29. Wszystkie te odkrycia i spostrzeżenia nakazują z dużą dozą ostrożności podchodzić do obecności nowych technologii cyfrowych w procesie kształcenia. W gruncie rzeczy problem tkwi nie w wyborze między tradycyjnym nauczaniem (opartym na linearnym tekście) a uczeniem się przez Internet (i hipertekst, który jest jego osnową), lecz w braku wyboru. W tym, że nie ma odwrotu od cywilizacji cyfrowej, a narzędzia i technologie, jakich ona dostarcza, obracają się nie tylko przeciwko celom kształcenia, lecz również – być może – przeciwko społeczeństwu i kulturze.
Internet i przestrzeń życiowa młodzieży
Bez wątpienia dynamiczna ekspansja technologii cyfrowych kształtuje nowe środowisko socjalizacyjne i nowe pokolenie. Nowe media, z którymi młodzi się nie rozstają, współtworzą przestrzeń, w której sieci relacji społecznych nigdy nie były tak gęste, jak dziś. Nigdy też wcześniej technologie nie eliminowały w takim stopniu ograniczeń stwarzanych przez czas, miejsce czy bariery społeczno-kulturowe. Zmienia to zasadniczo przestrzeń życiową i formy aktywności młodzieży. Zmienia też formy i charakter jej uspołecznienia. Podobnie jak w obszarze kształcenia, tak i tutaj rola Internetu nie jest dobrze rozpoznana i wywołuje różne oceny. Po fali obaw, by nie powiedzieć paniki
M. Merzenich, Neuroplasticity, Memory and Human Potential, wykład dostępny na: http://universitywebinars.org/neuroplasticitymemory-and-human-potential-frommichael-m-merzenich-at-ucsf/ .
29